Ledelse

Slik får du flere «aha»-opplevelser

Fire tips for å legge merke til de kreative idéene når de oppstår

Publisert Sist oppdatert

Problemløsningsinstinktet vårt forteller oss ofte at idémyldring og detaljerte slagplaner er veien å gå for å finne de gode og kreative løsningene. Men forskning viser at det i mange tilfeller kan være passivitet som gir de beste beslutningene og løsningene, skriver David Rock og Josh Davis i Harvard Business Review. Begge jobber på NeuroLeadership-instituttet, som kombinerer vitenskap og lederskap.

Kort sagt er hjernen flink til å finne de kreative og briljante løsningene når den er avslappet og inaktiv, noe som er årsaken til konseptet ahaopplevelser. Det kan føles tilfeldig, men Rock og Davis forklarer at det er langt mindre tilfeldig enn man skulle tro, og peker på fire faktorer som kan bidra til flere friske idéer.

Stillheten

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS