Ledelse
Nutaree Saingwongwattana, Dreamstime
Slik kan du hjelpe ensomme medarbeidere
Legg vekt på fellesskapets fremgang og snakk om hvorfor dere i fellesskap gjør en meningsfull jobb.
At noen føler seg ensomme på jobben, er kanskje ikke det vi snakker mest om. Men – ensomhet burde være et like viktig tema for mellomledere, finansdirektører og toppsjefer som det er for psykologer. Det mener Shawn Achor – forfatter av flere bøker om lykke, innovatør Gabriella Rosen Kellermann, adferdsforsker Andrew Reece og Alexi Robichaux, sjef i konsulentselskapet BetterUp.
De fire har skrevet en artikkel hos Harvard Business Review som er gjengitt på hjemmesidene til Society for Human Resource Management, SHRM. Her konstaterer de at ensomhet i tillegg til å påvirke den enkeltes psykiske helse og velvære negativt, virker inn på arbeidssituasjonen: Ensomme medarbeidere gjør oftere en dårligere jobb enn andre, de har en tendens til å slutte i jobben oftere enn andre og de opplever lavere jobbtilfredshet.
Del meningen med jobben med andre
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP