Ledelse

Slik lykkes du med sponsingen

Matchen mellom sponsor og arrangement er viktigst for at du skal få noe igjen for sponsingen din.

Publisert Sist oppdatert

Tre forskere, førsteamanuensis ved Avdeling for økonomi - og organisasjonsvitenskap ved Høgskolen i Lillehammer Terje ­Slåtten sammen med masterstudent Barbara Rebecca Matovu og stipendiat Steven Connolley ved ­Høgskolen i Lillehammer, har gjennomført en studie som er gjengitt i tidsskriftet Journal of Convention & Event Tourism.

Hensikten med studien var å undersøke faktorer som synes å ha betydning for effektiv sponsing av sportsbegivenheter. Fire antatt viktige faktorer ble undersøkt og testet gjennom en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant et utvalg på 200 tilskuere under birkebeinerrennet.

De fire faktorene var for det første, samsvar, det vil si logisk samsvar mellom bedriftens og arrangementets profil, for det andre, arrangørens troverdighet, at arrangøren framstår som et sponsor­objekt det er verdt å sponse og at måkgruppen faktisk liker arrangementet, for det tredje, status, hvilken status arrangementet har og for det fjerde, hvilken holdning målgruppen har til sponsoren.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS