Erling Svensen, seniorkonsulent i AFF og psykolog, samt illustrasjon av alvorlig samtale på en arbeidsplass.
– Når vi overbringer en dårlig nyhet, ønsker vi at budskapet blir forstått og at mottakeren starter bearbeiding og en sunn følelsesmessig prosess, sier Erling Svensen, psykolog og seniorkonsulent i AFF.

Slik overbringer du dårlige nyheter på en god måte på arbeidsplassen

Psykolog Erling Svensen, som har doktorgrad i arbeidsmiljø og helse og jobber med kommunikasjonstrening, har noen gode råd.

En dårlig nyhet er en nyhet man helst skulle vært foruten, og på arbeidsplassen er det gjerne ledere som er budbringere. 

De dårlige nyhetene kan være mer og mindre alvorlige, og ta mange ulike former. For eksempel:

«Du må jobbe i julen». «David er død». «Du er foreløpig ikke innplassert i ny organisasjon». «Sindre er syk». «Jeg har satt deg på samme lønn til neste år». «De pårørende sitter i resepsjonen». «Du må betale etterutdanningen selv». «Du må ta møtet alene». 

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS