– Når vi overbringer en dårlig nyhet, ønsker vi at budskapet blir forstått og at mottakeren starter bearbeiding og en sunn følelsesmessig prosess, sier Erling Svensen, psykolog og seniorkonsulent i AFF.
Istock/Sdi Productions og Anita Myklemyr
Slik overbringer du dårlige nyheter på en god måte på arbeidsplassen
Psykolog Erling Svensen, som har doktorgrad i arbeidsmiljø og helse og jobber med kommunikasjonstrening, har noen gode råd.
En dårlig
nyhet er en nyhet man helst skulle vært foruten, og på arbeidsplassen er det
gjerne ledere som er budbringere.
De dårlige nyhetene kan være mer og mindre
alvorlige, og ta mange ulike former. For eksempel:
«Du må jobbe i julen». «David er død».
«Du er foreløpig ikke innplassert i ny organisasjon». «Sindre er syk». «Jeg har
satt deg på samme lønn til neste år». «De pårørende sitter i resepsjonen». «Du
må betale etterutdanningen selv». «Du må ta møtet alene».
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP