Ledelse

De færreste arbeidskonflikter er personkonflikter, men de oppfattes, håndteres og behandles som det av arbeidsgivere og HR-avdelinger.

Slik unngår du at fagkonflikter blir personkonflikter

Når konflikter blir personkonflikter blir de mer krevende å håndtere, og de kan i noen tilfelle «lamme» organisasjoner og enheter. Her er organisasjonspsykologenes tips til hvordan man unngår dette.

Publisert Sist oppdatert

Når en har passert «punktet» hvor det ikke nytter å snakke med og/eller gi «instrukser» til ansatte om hvordan de skal oppføre seg overfor hverandre, er det nødvendig med både metoder og kompetanse som er utviklet og tilpasset for slike situasjoner.

Erfaringen til Jørn Martin Unneland og Jon Erik Børresten fra konsulentvirksomheten Level2 er at personkonflikter som har nådd et visst nivå, krever involvering og engasjement.

– Mange arbeidsgivere blir fanget av å tro at konflikter på arbeidsplassen er personkonflikter, når det egentlig handler om at man er uenige om metode, ressursbruk, mål og verdier eller rollemisforståelser, sier Unneland.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS