Ledelse

Stoler mest på familiebedriftene

Folk har mer tro på familieeide bedrifter enn på andre bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Å ta samfunnsansvar kan være lettere for familiebedrifter enn for andre bedrifter, melder forskning.no. Bakgrunnen for påstanden er studier gjort av Erlend Nybakk, forsker ved Norsk institutt for skog og landskap, og en gruppe amerikanske forskere.

Forskerne har studert bedrifters samfunnsansvar i treindustrien i USA, herunder hva folk faktisk forventer av bedriftene.

– Vi har sett at aksjeselskaper har fått mer negativ oppmerksomhet i mediene når de gjør noe feil. Dette påvirker nok folk, i den grad at det er vanskeligere for aksjeselskaper enn for familieselskaper å bli sett på som ansvarlige. Familieselskaper har et bedre rykte. Uavhengig av hvor mye de gjør for å ta ansvar, har andre aksjeselskaper et dårligere utgangspunkt, sier Erlend Nybakk til forskning.no.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS