Ledelse
Montasje: Norwegian, Mads Kristiansen/NSB, Posten/Petter Sørnæs, NSB/Snøhetta, Dreamstime
Store selskaper prøver seg på «bortebane»
NSB har lansert bybil-tjeneste, Posten tester besøkstjenester, Norwegian er flyselskap og bank, Amazon tilbyr strømme-TV. Mange selskaper går inn på helt nye områder.
Det var lenge god strategisk latin å skrelle bort områder der bedriften ikke har spesielle konkurransefortrinn, ut fra en idé om at den slags er det bedre å kjøpe inn fra andre. Og de som likevel spredte virksomheten utover på ulike områder, gjorde det gjerne ut fra en tanke om å spre risiko.
Når mange store selskaper de siste årene har valgt å gå inn i helt nye markeder, er det imidlertid drevet fram av en ny type trend, forklarer Øystein Fjeldstad, professor i strategi ved Handelshøyskolen BI. Mange store selskapers strategiske valg følger ikke den samme «fabrikkproduksjon-logikken» som før.
– Det skjer noe i selskapenes strategiske valg akkurat nå som skjer på andre premisser enn de historiske, sier professoren når Dagens Perspektiv spør ham om han ser noen strategiske trender i det som skjer.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP