Ledelse

Store selskaper prøver seg på «bortebane»

NSB har lansert bybil-tjeneste, Posten tester besøkstjenester, Norwegian er flyselskap og bank, Amazon tilbyr strømme-TV. Mange selskaper går inn på helt nye områder.

Publisert Sist oppdatert

Det var lenge god strategisk latin å skrelle bort områder der bedriften ikke har spesielle konkurransefortrinn, ut fra en idé om at den slags er det bedre å kjøpe inn fra andre. Og de som likevel spredte virksomheten utover på ulike områder, gjorde det gjerne ut fra en tanke om å spre risiko.

Når mange store selskaper de siste årene har valgt å gå inn i helt nye markeder, er det imidlertid drevet fram av en ny type trend, forklarer Øystein Fjeldstad, professor i strategi ved Handelshøyskolen BI. Mange store selskapers strategiske valg følger ikke den samme «fabrikkproduksjon-logikken» som før.

– Det skjer noe i selskapenes strategiske valg akkurat nå som skjer på andre premisser enn de historiske, sier professoren når Dagens Perspektiv spør ham om han ser noen strategiske trender i det som skjer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS