Ledelse

Karaktersettingen på de ansatte hadde en demotiverende effekt, mener Anette Segercrantz, konserndirektør for HR i Storebrand.

Storebrand droppet karakterene

Fra nyttår sluttet Storebrand å sette karakterer på ansatte.

Publisert Sist oppdatert

– Karakterene virket veldig demotiverende, sier Anette Segercrantz, konserndirektør for HR til Ukeavisen Ledelse.

Statoil, Posten, Capgemini og flere andre store selskaper bruker karakterer når de vurderer sine ansatte. Telenor satte frem til 2013 karakterer på ledere, men bruker nå karakterer også i vurderingen av ansatte. Storebrand har gått motsatt vei. Etter fem år, kuttet de fra nyttår ut å sette karakterer på selskapets 2200 ansatte.

– Vi så at mange medarbeiderne var altfor fokuserte på karakterer. Var man en treer? Eller kanskje en firer? De ansatte kjente også på skuffelsen når lederen ga en lavere karakter enn de forventet. Det førte til mye misnøye, og da ble fokuset i medarbeidersamtalen ble galt, sier Segercranz.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS