Ledelse

Strategiske allianser mellom konkurrenter påvirker priskriger på godt og vondt

Det er som i livet ellers, kranglene med de nærmeste kan ta de styggeste vendingene.

Publisert Sist oppdatert

LEST OM LEDELSE. Ingen på salgssiden «vinner» en priskrig, men likevel er det alltid en eller annen krig på gang et sted.

Dét konstaterer Javier Gimeno, professor i strategi og internasjonal risiko ved Insead, i et innlegg på handelshøyskolens hjemmeside.

Han beskriver at enkelte selskaper kan treffe med «kirurgisk presisjon» når de angriper enkeltmarkeder, mens konkurransekriger andre ganger sprer seg som ukontrollerte skogbranner på hvers av mange markeder og bransjer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS