Ledelse

Strever med internasjonaliseringen

Selskaper med høye ambisjoner og sterke globale strategier strever med å sette planene ut i livet, viser ny undersøkelse fra BCG og IMD Business School.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange selskaper som har jobbet for å ekspandere globalt de siste tiårene, men det få som er klare for å gjennomføre en fullstendig globalisert organisering og drift. Bare ett av ti selskaper har gjennomført globalisering fullt ut, viser funn i en lederundersøkelse The Boston Consulting Group og IMD Business School har gjennomført blant 362 ledere fra selskaper i ulike deler av verden.

Funnene i undersøkelsen viser at:

  • Selskapene har høye ambisjoner og stor selvtillit når det kommer til globale strategier, men ikke flere enn rundt 10 prosent har helt og fullt klart å skaffe seg den kompetansen som skal til for å lykkes i andre deler av verden. En av de største utfordringene var sammenslåinger og oppkjøp.
  • Linjeledere som har ansvar for forretningsdrift eller regioner er langt mer pessimistiske enn ledere i toppledelsen når de anslår hvorvidt eget selskap er klar for globalisering eller ei.
  • Mellomstore selskaper løper størst risiko ved satse på globalisering. De er ikke like raske som mindre selskaper og har ikke de samme stordriftsfordelene som store selskaper.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS