Ledelse
Det er for langt fra Stortinget til klasserommet, mener Skolenes Landsforbund. Her fra et forsøk på å korte ned på avstanden, med statsministerbesøk på Hegg skole i Lier i 2015.
NTB scanpix
– Tid og tillit er mangelvarer
Tidspress, byråkrati og detaljstyring dikterer lærerrollen.
Det er på‘an igjen for norske lærere. Læreplanens generelle del har stått urørt siden opprettelsen i 1993. Regjeringen har derfor sendt et forslag til endringer ut på høring denne uken. Den generelle delen av læreplanen utdyper formålsparagrafen i opplæringsloven, og angir overordnede mål for opplæringen og inneholder det verdimessige, kulturelle og kunnskapsmessige grunnlaget for grunnskolen og videregående opplæring.
Forslaget er en av flere store omveltninger i norsk skolepolitikk det seneste tiåret, og en del av den pågående politiske ekspedisjonen på jakt etter oppskriften som gjør Norge til en «kunnskapsnasjon».
Det kan virke som om hver eneste regjering vil føre sin egen, og nyutviklede skolepolitikk. Slikt blir det mange utvalg, rapporter og målsettinger av. Men den som får all nytenkingen i fanget, er læreren. Og selv om læreren gjerne er selve hovedmålet for alle de politiske ideene, så klager lærerstanden på omtrent det samme i dag som de gjorde for både 10, 15 og 20 år siden.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP