Leder

Magne Lerø: NRK svekker sin posisjon med rikinger og Sophie Elise

Egenarten svekkes. Dagens NRK hadde politikerne aldri opprettet, men inntil videre får NRK gjøre som de vil for 6 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

­For to uker siden kunne NRKs erfarne programleder Christian Strand fortelle at han skal lage podkasten «Millionærhjerne» der NRK vil inspirere unge til å bli rike, skikkelig rike.

– Man må ta på alvor at penger motiverer mange unge, sier Christian Strand som vil lete seg fram til gamere, influensere og russemusikk-artister som har lykkes. Flere av dem har droppet ut av skolen for å følge drømmen sin. Vi får innblikk i hva de nå har råd til: Porscher, villaer og Rolex-klokker.

Psykologiprofessor ved Universitetet i Oslo, Ole Jacob Madsen, mener programmet er et resultat av en voksende, global «bli rik»-selvhjelpskultur.

– Dette er i utgangspunktet noe unorsk og uvanlig. «Bli rik»-mottoet har lenge begrenset seg til det amerikanske. Nå har vi internasjonale influensere som gjør at materialistiske drømmer brer om seg globalt, sier Madsen til Aftenposten.

At noen vil lage programmet om trender, er ikke til å undres over. Men er dette en oppgave for NRK?

I NRK tar de det som en selvfølge. De vil nå unge, og de tror dette er et konsept som fenger. Om det er en prioritert oppgave for NRK å inspirere unge til å bli rike, er ikke inne på radaren. NRK leverer det unge vil høre eller se på. Slik er det med den saken.

Det var også begrunnelsen for en del programmer om sex de sendte for en tid tilbake. De ble kritisert for å være vel sære og drøye. Men ungdom er opptatt av sex. Så det fungerer for NRK.

Nå mener de å ha skutt gullfuglen. Superbloggeren Sophie Elise er tauet inn for å lage podkast sammen med sin venninne Fetisha Williams. De styrer mot suksess. De to episodene som er ute, har alt over 100 000 nedlastinger.

NRK forklarer at de henter inn Sofie Elise Isaksen for å nå lenger ut til de unge. For NRK er det et viktig mål. Allmennkringkasteren NRK skal nå ut til hele folket.

NRK har drevet reklame for Podkasten ved å la Sophie Elise snakke om sitt pillemisbruk på Lindmo. Det ble en prioritert nyhetssak både på NRK og på de mer tabloide nettsidene.

Sophie Elise er kjent for sine mange kosmetiske operasjoner, for å fortelle om alt mulig fra sitt privatliv og for å dra inn millioner på reklame for diverse produkter for unge kvinner.

Foreldre kritiserer i skarpe ordelag NRK for å gi Sophie Elise en slags rådgiverrolle for jenter.

Journalister i NRK kritiserer ledelsen som å ha gitt Sophie Elise unntak fra reglene om ikke å drive kommersielle virksomhet mens en er programleder i NRK.

NRK-nestoren Erling Borgen skriver på Facebook at han vemmes over utviklingen i NRK. Han reagerer på at såkalte «influensere får betalt for å fortelle om sine rusproblemer» og at NRK skriver om at «ubetydeligheter med oppblåste lepper skaffer seg nye følgere på Tik Tok».

Når NRK får seks milliarder over statsbudsjettet, mener han det forplikter til kvalitet.

Borgen mener journalistikken var bedre før. Den påstanden er blitt møtt med motbør. Det Borgen i alle fall har rett i, er at NRK har endret seg.

NRK er fortsatt opptatt av sin forpliktelse som allmennkringkaster. De er smalere i sin dekning enn andre medier.

Men i bestrebelsene på å nå bredt ut og holde lytter og seertallet oppe, skjer det en tabloidisering av NRK. De nevnte podkastene er et eksempel på det.

NRK ble i sin tid opprettet fordi det var for dyrt å drive radio og TV. Poenget var å drive folkeopplysning via disse nye mediene, i kombinasjon med nyheter og underholdning.

I dag flommer offentligheter over av tekst, lyd og bilder. Slik sett er det ikke behov for NRK. Vi kan få dekket behovet for nyheter, kunnskap og underholdning utenom NRK.

Likevel opprettholder vi NRK, fordi det er en felles møteplass og det foretrukne mediet for store deler av befolkningen.

Men med Sophie Elise, «rikingprogrammet» og den generelle tabloidiseringen, blir egenarten til NRK svekket. NRKs posisjon som et redaksjonelt miljø blir det mindre viktig å statsfinansiere.

Politikerne hadde aldri funnet på opprette dagens NRK. Det er blitt for likt det andre medier varter opp med.

Ledelsen i NRK er opptatt av å sikre bevilgningene på rundt 6 milliarder kroner ved å vise til høye lytter- og seertall i alle segmenter.

Politikerne vegrer seg for å blande seg inn i NRKs redaksjonelle vurderinger. Flere medier har klaget på at NRK er blitt for dominerende på nett, og nå vil NRK kapre markedsandeler i podkast-markedet. Heller ikke på dette området vil politikerne gripe inn.

Slik ruller NRK videre med Sophie Elise på laget. Om dette blir skikkelig vellykket, kan andre rosabloggere hoppe på, med mindre journalistene i NRK slår i bordet og forlanger like regler for NRKs ansatte programledere som inntauede rosebloggere.

Powered by Labrador CMS