Leder
Kjos fortsatt ved spakene
Tore Kjos opptrer uklokt. Bjørn Kjos vil garantert ikke selge Norwegian fordi broderen trenger millioner for å redde sitt seismikkselskap fra konkurs.
Tore Kjos (75) kjemper for å redde familiens seismikkselskap fra konkurs. Nå gjør han alt han kan for å få lillebror Bjørn Kjos til å selge Norwegian, så han og familien kan få ut gevinsten, skriver Dagens Næringsliv.
Brødrene Tore og Bjørn Kjos har hatt flere investeringer sammen. Tore Kjos eier 6 prosent av investeringsselskapet HBK Holding, som eier vel en fjerdedel av Norwegian. Tores eierandel vil være verd rundt 120 millioner kroner. Bjørn eier noen prosent i seismikkselskapet Read. Den eierandelen er ikke verd stort.
Tore Kjos har i en årrekke drevet Read. I dag må selskapet møte i retten. Ni tidligere ansatte har begjært selskapet konkurs fordi de ikke har fått utbetalt feriepenger. Kjos hevder en underleverandør i Mexico urettmessig har lagt beslag 50 millioner kroner i forbindelse med oppdrag de har utført der. Advokater jobber på høygir for å få hentet inn de 50 millionene.
Jeg ropte: «Selg, selg, selg»! Vi er begge pensjonister og kan ikke holde på med slikt lenger
I fjor bød britiske IAG, som blant annet eier British Airways, på Norwegian. Tore Kjos sier til DN at de veldig fort bør komme i mål med salget. Han synes det har tatt for lang tid.
Tore Kjos presset på for et salg da flygiganten IAG banket på døren i fjor vinter.
– Jeg ropte: «Selg, selg, selg»! Vi er begge pensjonister og kan ikke holde på med slikt lenger. Hadde vi vært 40 år gamle, så hadde det vært greit. Men nå gjelder det å komme seg ut, sier Tore Kjos som hevder risikoen for å drive videre er for stor og at en ny sterk eier bør overta. Han er overbevist om at selskapet blir solgt.
Tore Kjos har ønsket å selge sin eierandel, men ifølge DN mener både Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise at det vil koste for mye å kjøpe broderen ut. Om Tore Kjos skulle selge seg ut alene, vil han neppe få mer enn halvparten av det han vil kunne få ved et oppkjøp.
Tore Kjos vil ikke kommentere om han vil selge Norwegian for å redde Read.
Read er et selskap som sliter. Det virker som det er større risiko å ha kapital plassert i Read enn i Norwegian. Det har imidlertid ingen ting med saken å gjøre.
Det er grunn til å ønske Tore Kjos lykke til med å redde Read. Om det skjer, spørs det om ikke det eneste fornuftige er å selge Read.
Tore Kjos kjenner spillereglene. Han har gått inn med kapital i Norwegian på lik linje med andre og har den innflytelsen som 6 prosents eierandel tilsier. Han kan ikke forventer at Bjørn Kjos skal ta spesielle hensyn til hans ønsker og behov.
Som eier skal Bjørn Kjos ivareta sine egne interesser. Som administrerende direktør skal han ivareta selskapets interesser og de andre eiernes interesser. Han skal for å si det enkelt ta 6 prosent hensyn til broder Tore.
Bjørn Kjos kjenner ikke noen annen virkelighet enn høy risiko.
Finansanalytikere spådde at Norwegian ville gå tom for penger for flere uker siden. Bjørn Kjos og finansdirektør Geir Klasen sa for noen uker siden at det ikke var noen fare for at Norwegian ville gå tom for penger og misligholde sine låneforpliktelser.
At Norwegian har finansielle utfordringer legger de ikke skjul på. De har vokt raskt og kjøpt inn nye fly i rekordtempo. De selger noen av flyene og leier dem tilbake. De dropper også noen ruter som ikke gir god nok lønnsomhet. Det virker som om de har rimelig god kontroll.
Bjørn Kjos kjenner ikke noen annen virkelighet enn høy risiko. Det er ved å ta høy risiko Norwegian har slått seg fram i markedet. Bjørn Kjos har en nøkkelrolle i å avgjøre om selskapet skal selges eller fly videre for egen maskin. Men han har såpass mange investorer med seg, at dette ikke er noen enmannsbeslutning.
Etter at Tore Kjos har rykket ut og sagt offentlig at Norwegian bør selges så snart som mulig, lukker nok Bjørn Kjos ørene fra det som kommer fra den kanten.
En eier står selvsagt fritt til å si offentlig hva han vil. Men klokt er det ikke å rykke ut slik han gjør.
Selskapet og eieres interesser ivaretas best i samtaler og om nødvendig, harde taklinger på bakrommet.