Leder
Kjos som bjellesau
Det er ikke måte på interesse for å investere i flyaksjer i særdeles usikre tider. Aksjonærene later til å tro at norsk luftfart går mot en ny gullalder.
Norwegian har i årevis vært plaget av gjeld som har vært på grensen til det uhåndterbare.
Etter flere måneders intens innsats for å berge selskapet fra konkurs, kan ledelsen konstatere at de har lykkes.
Irske og norske myndigheter har nå slått fast at kreditorene og aksjonærene har godtatt refinansieringen av selskapet. Ledelsen kan starte innspurten i jakten på frisk kapital til selskapet.
Gjelden er redusert med nærmere 65 milliarder siden 2019. Antallet fly er redusert fra 140 før koronaen til 50.
Med en gjeld på mellom 62 til 65 milliarder regner selskapet med de skal klare å holde seg på vingene og tjene penger etter hvert som koronapandemiens skyer letter.
De får nok inn de fem, seks milliardene de trenger. Staten har alt gjort det klart at den stiller med 1,5 milliarder.
Norwegian har alt vært i kontakt med det de kaller «hjørnesteinsinvestorer» som har gitt tilsagn om 2,8 milliarder.
Nåværende kreditorer skal ha gitt signaler om at de vil bidra med 1,8 milliarder.
Det er ingen grunn til å tvile på at et mindre gjeldstynget Norwegian snart er på vingene.
Investorene står i kø for å investere i flyaksjer for tiden. Det er ikke godt å si om de bruker hodet eller hjertet. For er det en bransje som går usikre tider i møte, er det flybransjen.
Næringslivet melder om at de kommer til å kjøpe færre flybilletter. Det vil ta lang tid før folk flest reiser like mye med fly som tidligere.
Investorene står i kø for å investere i flyaksjer for tiden. Det er ikke godt å si om de bruker hodet eller hjertet.
Siden koronapandemiens mørke seg inn over landet, har en ny «billigaktør» etablert seg i det norske markedet.
Wizz Air gir nærmest garantier for at de skal ligge betydelig under konkurrentene i pris.
De har ikke tatt det norske markedet med storm, men de holder på å klore seg fast.
Når krisen rammer, åpner det seg muligheter for nye aktører kan starte opp, gjerne med ny teknologi, mindre gjeld og lavere kostander enn de som alt er etablert i markedet.
I høst ble det kjent at et knippe tidligere ledere i SAS, Norwegian, Widerøe og Braathen ville starte flyvinger med utgangspunkt i Norge. Erik G. Braathen har frontet satsingen. Navnet er Flyr.
30 mennesker jobber på full tid for at de første Flyr-flyene skal kunne ta av i slutten av juni. Billettsalget starter om noen uker.
Selskapet er børsnotert og målet er å hente inn i alle fall 600 millioner kroner. Det klarer de nok.
En av de som har tro på selskapet, er investor Jan Petter Sissener. Han har satset rundt 30 millioner på Flyr.
Sissener er også klar for å kjøpe aksjer for en del millioner i Norwegian.
Han investerer også i Norse Atlantic Airways, det selskapet investorer ser ut til å ha størst forventninger til.
Regjeringen ville ikke være med på at Norwegian skulle fortsette å fly mellom Europa og USA. Dermed åpnet det seg en mulighet i markedet.
Gründeren Bjørn Tore Larsen, som står bak det verdensomspennende bemanningsselskapet OMD, fikk med seg Bjørn Kjos og Bjørn H. Kise, Knoll og Tott som bygget opp Norwegian.
I vinter ble Norse Atlantic Airways etablert for å fly mellom USA og Europa.
Da selskapet startet med å hente inn kapital, tok det ikke mer enn en time før de hadde skaffet 1,3 milliarder kroner og ble overtegnet.
På børsen er aksjen nå verd 21,6 kroner. Dagens Næringsliv har beregnet at Bjørn Tore Larsen og Bjørn Kjos kan notere seg for en papirgevinst på henholdsvis 68 og 17 millioner kroner.
Interessen for å investere i SAS, Norwegian, Flyr og Norse er stor. Om det er plass for disse fire selskapene i tillegg til Widerøe og Wizz Air i det norske markedet, er det grunn til å stille spørsmål med.
Den som intet våger, intet vinner. Den som våger mye, kan bli en solid vinner, særlig i usikre tider.
Når interessen fra pengefolket er såpass stor, kan forklaringen være at Bjørn Kjos fortsatt har status som flybransjens bjellesau.
Han våget og vant da han etablerte Norwegian. Selv om Norwegian endte opp som en blek skygge av seg selv, har troen på at det er mulig for de små å slå seg fram i konkurranse med de store, overlevd.
I Flyr tenker de nå slik Bjørn Kjos tenkte da han startet Norwegian.
Norse vil ta opp kampen der Norwegian måtte slippe. De tre «Bjørnene», Larsen, Kjos og Kiese, ser fordelen med å kunne starte å fly mellom USA og Europa med nye fly og en sterk kostnadstrimmet organisasjon.
Hvis Norwegian lykkes, kan de i første omgang kjøpe opp Norse og dermed være tilbake der de var. Flyr kan også bli en aktuell oppkjøpskandidat.
Det er stor usikkerhet knyttet til utviklingen innen flybransjen.
Det er i seg selv ikke et argument for at investorer må være forsiktige. Den som intet våger, intet vinner.
Den som våger mye, kan bli en solid vinner, særlig i usikre tider.