Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) legger premissene for skoledebatten, ikke Høyre.

Leder

Magne Lerø: Høyre sliter med å lære av sin skolefeil

Høyre er fanget av gammel tenkning de trodde skulle gi en bedre skole og har havnet i bakleksa i skolepolitikken.

Publisert Sist oppdatert

LEDER. På flere områder leverer Høyre en alternativ politikk til regjeringen som det er vel verd å diskutere. Når det gjelder skole, har de sovet i timen.

Margret Hagerup er ny skolepolitisk talsperson for Høyre. Hun har sju års erfaring på Stortinget og har snakketøyet i orden. Problemet er at Høyre ikke har utstyrt henne med relevant politikk.

Veien ut av krisen er å la lærerne få en sterkere posisjon på bekostning av elever, lærere og kommunale skolemyndigheter.

Det ble tydelig da hun møtte kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun til debatt i NRKs Politisk Kvarter i dag. Programlederen åpnet med si at Høyres kritikk av regjeringens skolepolitikk er nådeløs.

Den er ikke nådeløs i det hele tatt. Margret Hagerup har fint lite å fare med. Hun er henvist til å slepe videre på Høyres skoletekning, som langt på vei er feilslått.

Det første hun griper fatt i er at regjeringen ennå ikke har fått på plass et nasjonalt fraværsregister. Noe mer som skal telles med andre ord. Og så skal det settes inn tiltak.

Som om dette kan bidra til å løse den alvorlige krisen skolen er inne i. Det tror ikke Kari Nessa Nordtun. Men hun er for å innføre det. Det nytter ikke å være imot telling som Høyre er veldig for. Det kommer snart.

Margret Hagerup kritiserer

Margret Hagerup kritiserer Nordtun for masse ord, men lite handling. Det er lite treffende. Nessa Nordtun har markert seg med handling. Høyre må gjerne være imot de handlinger kunnskapsministeren foretar seg. Det er normalt at politikere er uenige om tiltak.

Men Høyre blir ullent og tafatt i møte med Nessa Nordtuns skolegrep. Partiet har mistet sakseierskapet i skolepolitikken. Kari Nessa Nordtun har overtatt. Det er hun som legger premissene for debatten.

I dag er hun ute med en oppfordring til læreren om mer lek de første årene på skolen. Hun vil ha mer praktisk rettet undervisning. Hun sier rett ut at mobilen ikke hører hjemme i grunnskolen. Hun vil ha flere lærebøker, mer lesing på papir og mindre bruk av nettbrett.

Lærerne skal kunne droppe nettbrettet om de mener det gir bedre resultater å satse på papir. Lærernes posisjon i klassen skal styrkes. De skal kunne gripe inn fysisk mot elever for å hindre vold og skade. De skal også få større muligheter for å forhindre at elever notorisk ødelegger for undervisningen.

Hvilke maktmidler lærere skal få, jobbes det videre med.

Høyre er ikke imot alt, men de vil ikke ha nasjonalt forbud mot mobiler, inntrykket er at de vil ha litt mer nettbrett enn regjeringen, ikke like mye lek som regjeringen og omtrent like mye praktisk undervisning.

Høyres ansvar

Før nåværende regjering tok over for tre år siden, hadde Høyre ansvaret for skolepolitikken. Den krisen vi opplever i skolen i dag, må Høyre ta sin del av ansvaret for.

Krisen i skolen handler om dårlige resultater, avdekket blant annet av Pisa-undersøkelsen, altfor få vil starte på lærerutdanningen, for mye av lærernes tid går med til andre oppgaver enn å undervise og i forhold til alt som forventes og kreves av lærere og skole, er skolen underfinansiert.

Det er kommunene som har ansvaret for skolene. Det betyr at det er begrensninger på hvor sterkt statsråden og sentrale myndigheter kan styre. Men den overordnede utviklingen av skolen, har i siste instans Stortinget ansvaret for.

Framfor å mase om fraværsregister og synsing om nettbrett, lek og mobil burde Høyre komme opp med en plan for hvordan vi skal få flere til å ville bli lærer, at flere lærere vil fortsette i skolen og hva som kan gjøres for å få at lærerne får bruke mer tid på undervisning.

Veien ut av krisen er å la lærerne få en sterkere posisjon på bekostning av elever, lærere og kommunale skolemyndigheter. Den rettighetsorienterte rapporteringsskolen hører gårsdagen til.

Powered by Labrador CMS