Leder
Vedums smarte avgiftsfinter
Sps forslag til statsbudsjett med en gedigen bruk av oljepenger, gjør det enda vanskeligere for Erna Solberg å få Frp til å kompromisse med regjeringen om statsbudsjettet.
Partiet for nedsettelse av skatter og avgifter er Frp. Det var slik da Frp ble startet, og slik er det fortsatt, vil Siv Jensen og Sylvi Listhaug insistere på.
Nei, slik er det ikke, sier Trygve Slagsvold Vedum. Det er Sp som er partiet for lave skatter og avgifter.
Frp har i flere tiår stått fram som bilistenes parti. Det er heller ikke riktig, mener Vedum. Det er Sp som er bilistenes parti.
Det mangler bare at han sier at Sp står for den strengeste innvandringspolitikken i praksis.
Men det finnes grenser, selv for smartingen Vedum.
Trygve Slagsvold Vedum har i flere år kritisert Frp for å være med i en regjering som gir skattelette med høyrehånden og øker avgiftene med venstre.
I Sps forslag til budsjett reduseres avgiftene med 9,1 milliarder. Da har han regnet med 6,1 milliarder som del av en koronakrisepakke.
Frp har fremmet forslag om 11,6 milliarder lavere avgifter enn det regjeringen legger opp til.
Det kan Trygve Slagsvold Vedum leve med. Han regner ikke med at Frp vinner fram med det i forhandlingene med regjeringen.
Trygve Slagsvold Vedum klarer ikke helt å holde stilen på bilpolitikkens område.
Et opposisjonsparti med populistisk snert trenger ikke å ta hensyn til kompromisser en må inngå i et regjeringssamarbeid eller for å redde en regjering.
Sp vil kutte 3 milliarder i formueskatten og redusere skatten for dem som tjener mindre enn 750 000 kroner.
Frp vil kutte skattene mer. Det spiller ikke så stor rolle om Frp gi større skattelette til de som tjener mye.
Det skatte- og avgiftskuttet Sp går inn for, treffer vanlige folk. Det er i dette vannet Vedum fisker.
Trygve Slagsvold Vedum klarer ikke helt å holde stilen på bilpolitikkens område. Frp vil bruke 900 millioner for å få veibruksavgiften ned med 1,43 øre per liter. I fjor ville Sp bruke 800 millioner på det samme.
Å legge seg på samme linje som Frp her, ville fått Audun Lysbakken (SV) til å levere en tirade om en «bånn i bøtta»- klimapolitikk som han ikke vil ta i med ildtang en gang.
Det er nok også krefter i eget parti som har satt seg på bakbeina og hindret Sp å legge seg enda tettere opp til Frp når det gjelder bilavgifter.
I år vil Sp heller bruke 545 millioner kroner på å sette ned avgiften på biodrivstoff. Det gir i alle fall 20 øre lavere pris per liter.
Det får holde i et år der bensin og diesel er betydelig billigere på grunn av den lave oljeprisen.
I tillegg satser Sp heller på en kraftig økning i pendlerfradraget. Det utløser heiarop på bygdene.
Frps store sak i høst er en kraftig reduksjon i avgifter på varer mange drar til Sverige for å handle.
Det betyr laver pris på øl, vin, brus og snus for eksempel.
Grensehandelen har stupt under koronakrisen. Det har gitt tusenvis av nye arbeidsplasser i butikker og hos matprodusenter. Mange av disse mener Frp at vi kan beholde om avgiftene settes ned slik de foreslår.
Trygve Slagsvold Vedum kan ikke la Frp stikke av med grensehandelskortet. Det tar seg heller ikke ut å halse etter Frp med lavere priser på øl, vin og tobakk.
Sp er partiet for sunn og god mat. Derfor vil de senke momsen på mat med tre prosent. Det mener de vil redusere grensehandelen og sikre norske arbeidsplasser.
Her tar det feil. De får ikke støtte fra forskerhold på at en så beskjeden reduksjon i prisene vil ha nevneverdig effekt på grensehandelen.
Administrerende direktør i NHO Mat og drikke, Nils Petter Brubakk, sier til NRK at Frps avgiftskutt vil ha klart størst innvirkning på grensehandelen.
Det som ikke bekymrer Trygve Slagsvold Vedum, er at han skaper et hav av avstand til de andre partiene på rødgrønn side.
Frp har i alle år vært i front når det gjelder å bruke oljepenger, men måtte modere seg kraftig så lenge Siv Jensen satt i finansministerstolen.
I sitt forslag til statsbudsjett legger Sp opp til å bruke 24 flere oljemilliarder mer enn det regjeringen har lagt opp til.
Frp ble nylig enig med regjeringen om en korona-krisepakke på 22,1 milliarder kroner. Sps krisepakke er på 32, 4 milliarder.
Sp invitere Frp til kamp på deres egen banehalvdel. Når Sp velger å utfordre de på oljepengebruk og avgiftspolitikkens område, blir det enda viktigere for Frp å få gjennomslag i forhandlingene med regjeringspartiene om statsbudsjettet for neste år.
Det som ikke bekymrer Trygve Slagsvold Vedum, er at han skaper et hav av avstand til de andre partiene på rødgrønn side.
«Den tid, den sorg», vil nok Trygve Slagsvold Vedum svare når han blir spurt om det. Nå gjelder det å dunke Frp, vise at det er Sp som gjør vei i vellinga og vinne valg.