DP helg
Utrydningstruede lyder på Sigurd Holes nye album
Etter en strålende mottakelse slipper endelig kontrabassisten Sigurd Hole det kritikerroste bestillingsverket «Roraima», som ble fremført på Oslo World høsten 2020, som album fredag 18. februar.
Med seg på scenen hadde han et stjernelag av musikere som sømløst fusjonerte jazz, folkemusikk og klassisk samtidsmusikk med regnskogens utfordringer og klimapolitikk.
Sigurd Holes «Roraima» er, i tillegg til å være en egenartet, nytenkende og betagende vakker musikalsk reise gjennom regnskogen, ikke bare en invitasjon til refleksjon rundt menneskehetens rolle som del av en større helhet, men også et engasjerende talerør for nye idéer. Verket blir med dette et særdeles vellykket eksempel på hvordan sterk kunst kan forene økologi, vitenskap og filosofi i en innpakning som både vekker individets nysgjerrighet og pirrer den offentlige samtalen.
Sigurd Hole er kjent for sitt engasjement for natur og miljø, fra tematikk på album til CO2-vennlig turnering, og bestillingsverket Roraima er selvfølgelig intet unntak. Tematikken i verket er mangefasettert samtidig som det har en klar rød tråd: menneskets forhold til naturen.
– Man kan vel si at dette har blitt et slags filosofisk fundament som jeg bygger mange av mine kunstneriske idéer ut fra. Det ble en unik opplevelse å skape nettopp dette verket i en verden som plutselig virket veldig utrygg og skremmende. Musikken og komponeringen ble et rom jeg kunne gå inn, en slags fantasiverden hvor jeg selv styrte narrativet og hvor jeg kunne fortape meg i lyden av regnskogen og på en måte som holdt pandemien litt på avstand, sier Sigurd Hole.
Lyden av utryddelse
For noen år siden så bassisten og komponisten en dokumentar om en av verdens eldste geologiske formasjoner, platåfjellet Monte Roraima lengst nord i Amazonas. Dokumentaren fascinerte og inspirerte han til å lære mer om Yanomami-folket som bor i den delen av regnskogen. Et område som er preget av illegal gruvedrift, avskoging og skogbranner. Både regnskogen og menneskene som bor i dette området er under stadig sterkere press.
Da Hole fikk i oppdrag å lage et bestillingsverk for Oslo World, lot han det han hadde lært om Yanomamiene bli innfallsvinkelen. Han besøkte så den amerikanske lydbildeøkologen Bernie Krause, som har dokumentert naturlige lydbilder som står i fare for å forsvinne for godt i takt med tapet av biologisk mangfold, og dypdykket inn i lydopptakene fra regnskogen i Amazonas. Disse utrydningstruende lydene skulle bli en viktig del av bestillingsverket «Roraima».
– Musikken berører temaer som økologi, filosofi, klimakrise og tap av biologisk mangfold, med fokus på mennesket som del av naturen, sett i lys av urbefolkningers filosofi og levesett. I det vestlige tankesettet er mennesket elevert over resten av naturen. Dette menneskesynet har vært vesentlig for å kunne forsvare vår stadig økende dominans over og utnyttelse av naturen - spesielt siden den industrielle revolusjon. I urbefolkningers tankesett er derimot mennesket en likeverdig del av naturen, i utgangspunktet hverken mer eller mindre verdt enn andre levende vesener, forteller Hole før han fortsetter:
Det paradoksale i det hele er at når den vestlige verden omsider våkner opp til virkeligheten, og tar innover seg konsekvensene av sine handlinger, bør den i historiens lys med all tydelighet se sin egen mangel på klokskap, mener Hole.
– Urbefolkninger verden rundt, som effektivt har blitt kolonisert, utnyttet, forsøkt misjonert vekk fra sitt i kapitalismens øyne primitive, animistiske livssyn, og i mange tilfeller på det nærmeste blitt utryddet - har et langt mer bærekraftig forhold til naturen.
For tross alle våre teknologiske fremskritt er det hevet over enhver tvil at urbefolkningers forhold til naturen er langt bedre for alt liv på jorda, påpeker han.
– Hva kan vi lære av urfolkets livsvisdom? Og hvordan kan vi anvende denne kunnskapen på best mulig måte i et moderne samfunn? Vi er alle er tilknyttet det store fellesskapet og må forstå at alle våre handlinger, store som små, vil ha konsekvenser for helheten. Vi har alle som bor på denne planeten en usikker fremtid i møte, uavhengig av om vi bor i Roraima eller i Oslo, forklarer bassisten.
Klimaaktivister på tvers av kunstformer
Bestillingsverket og albumet har allerede fått oppmerksomhet på tvers av landegrensene. Den prisvinnende og verdenskjente antropologen og forfatteren Jason Hickel, kjent for forskning som fokuserer på global ulikhet og politisk økologi, var kraftig imponert over Holes verk og ønsket om å skape oppmerksomhet og debatt vedrørende regnskogens undergang og verdens overforbruk.
Begge de to har et brennende ønske om å sette søkelys på hvordan menneskeheten har kommet til et punkt hvor vi betrakter oss selv som noe utenfor naturen, og hvor våre egne behov trumfer behovene til alt annet liv på planeten. Slik ble det til at flere tekster av den anerkjente akademikeren Jason Hickel har blitt del av albumet «Roraima»:
–Jeg ble så motivert da jeg lese den siste boken til Jason Hickel at jeg tok kontakt med ham. Han hadde stor sans for tematikken på mitt nye album, og var lett å be da jeg spurte om jeg kunne bruke noen tekstutdrag fra boken hans i albumets booklet. På denne måten blir «Roraima» ikke bare et musikkverk jeg er veldig stolt av, men også et møtested for både nye og gamle idéer omkring økologi og bærekraft; fra urbefolkningers filosofi til banebrytende ny tenkning som handler om forholdet mellom vår moderne økonomi og naturen. Det hjelper ikke å bare bygge et par vindkraftverk, kjøre elbil og ta litt CO2 ut av atmosfæren hvis ikke samtidig søker en fundamental forandring i vårt forhold til naturen, mener Sigurd, før han fortsetter:
– Dette har Jason også skjønt, ikke nok med det – både han selv og en stadig voksende bevegelse med ham, bestående av anerkjente vitenskapsfolk, akademikere, filosofer og forskere, mener at vi må se mot urbefolkningens forhold til naturen, deres livsfilosofi, for å ha en sjanse til å bevare livet på jorda. I hans arbeid fant jeg støtte til mine egne idéer og til det filosofiske bakteppet for både platen Lys / Mørke og platen Roraima som handler om at menneskeheten gjennom en kollektiv bevissthetsendring må finne tilbake til et balansert forhold med naturen basert på gjensidig kjærlighet, respekt og omsorg.
Både klimakrisen og det stadig økende tapet av biologisk mangfold er som en ond spiral som det virker umulig å komme seg ut av, poengterer Hole.
– Jeg har selv lenge tenkt at vi trenger et nytt system, men har ikke visst hva det kunne være. Tankene og idéene som Jason Hickel gjør rede for gav meg for første gang på lenge håp om at ting faktisk kan gå bra, avslutter Sigurd Hole.
Sigurd Holes album «Roraima» slippes på plateselskapet Elvesang fredag 18. februar og feires med en liten Norgesturné.