Annonse
ledertips
5 grunner til at medarbeidere misliker personlige utviklingsplaner
Det er ikke alle som ser verdien av formelle planer for personlig utvikling på jobben.
Annonse
Jennifer V. Miller, managing partner i SkillSource, er karriereveileder for folk som befinner seg midt i karriereløpet sitt. I et blogginnlegg hos SmartBlog on Leadership skriver hun om en smart, hardtarbeidende klient som har fortalt henne at han rett og slett misliker personlige utviklingsplanene.
Ifølge Miller er han ikke den eneste, og karriereveilederen mener at dette er de viktigste grunnene til at ansatte ikke misliker formelle utviklingsplaner:
-
Tungvint papirarbeid
Skjemaer som er vanskelige å fylle ut kan demotivere selv den mest entusiastiske medarbeider. -
Lite variasjon
En av utfordringene for ledere er å finne nye mål for erfarne medarbeidere. Du skal være kreativ for å finne nye måter å tilnærme deg profesjonell vekst på. -
Feildimensjonerte mål
Hvis målet er for ambisiøst, vil folk føle seg utslått allerede før de begynner. Det samme skjer hvis det er motsatt. Hvis målet er for lite ambisiøst, blir det ingen vekst. -
Planen passer ikke til medarbeiderens livssituasjon
Folk befinner seg på ulike stadier i livet. En som akkurat er kommet tilbake fra et langvarig sykdomsopphold, kan eksempelvis være lite motivert til å ta på seg mange nye oppgaver. -
Manglende oppfølging fra ledelsen
Hvis en personlig utviklingsplan er én samtale, er det bortkastet tid. De beste prosessene er de som inkluderer oppfølging, eksempelvis en gang i måneden eller en gang i kvartalet.