Nyskaping
800.000 skoleelever uten klasserom
– Nå får vi testet ut våre evner til å jobbe annerledes, sier IKT Norge-direktøren. IKT-bransjen bidrar i disse dager med digital dugnad for norske skoler.
– Nå får vi testet ut våre evner til å jobbe annerledes, sier IKT Norge-direktøren. IKT-bransjen bidrar nå med digital dugnad for norske skoler.
Hele landet har hjemmekontor. Alle skoleelevene har hjemmeundervisning. Koronakrisen tvinger det norske arbeidslivet til å jobbe mer digitalt. Særlig akutt er situasjonen i skolene. Nå har IKT-bransjen har startet dugnad for digitale læremidler.
Ingen klasserom, men krav på opplæring
Det er 800.000 skoleunger som står uten et klasserom å gå til nå. Men alle disse skolebarna har krav på opplæring. Og det må skje i hjemmene. Det skaper store utforinger, for både skolene, lærerne og ikke minst elevene selv.
Men dette gir også en mulighet, mener administrerende direktør Heidi Austlid i IKT Norge.
IKT Norge har satt i gang et IKT prosjekt i samarbeid med Oslo-skolen der de bidrar med å gjøre tilgjengelig de digitale læremidlene som finnes.
– En rekke av våre medlemmer, og andre leverandører av digitale læremidler stiller nå gratis opp på dette. Men jeg håper myndighetene ser at dette ikke kan være dugnadsbasert i evig tid, sier Heidi Austlid.
– Vi har sett en massiv dugnadsånd og mange initiativ fra IKT-bransjen for å hjelpe skolene. Blant annet blir lisenser til digitale læremidler frigitt gratis, sier hun. – Men vi håper jo at skolene og myndighetene tar dette på alvor og setter dette i system, slik at de som nå bidrar til at norske skoleelever får undervisning, også får betalt.
Nå tvinges vi alle til å endre måten vi jobber på. Det er en massiv kulturendring som er i ferd med å skje i norsk arbeidsliv
Oslo-prosjekt
I Osloskolen finnes det elever som ikke har tilgang på internett hjemmefra. Dette krever mye av lærerne, som nå virkelig må omstille seg og ta i bruk digitale læremidler, webinarer og andre løsninger som ikke alle er like godt kjent med. På IKT Norges hjemmesider kan skolene finne fram til digitale læringsressurser som lærerne kan benytte seg av.
– IKT-bedrifter ønsker jo å bidra i en krisesituasjon, men det bekymrer meg at vi ikke har fått signaler om at dette skal over i ordnede former etter hvert. Denne situasjonen går sannsynligvis ikke over til påske, og da er det viktig at de som bidrar også får betalt for innsatsen, framhever Austlid.
IKT Norge-sjefen har selv hjemmekontor, hjemmekarantene og hun bidrar også til egne barns hjemmeundervisning.
– Har du ikke vært engasjert i dine barns undervisning tidligere, så blir du det nå, smiler hun.
Tester ut andre måter å jobbe på
Det kreves mye selvdisiplin, både for skolebarn og voksne, som må jobbe hjemmefra i disse tider.
– Men kan det, tross alt, komme noe positivt ut av dette?
– Ja, det tror jeg. Dette vil forhåpentligvis synliggjøre effekten og mulighetene av digital læring, sier Austlid.
– Og for resten av samfunnet så får vi nå testet ut våre evner til å jobbe annerledes. Noe som jo har vært etterlyst som et «must» av både politikere og eksperter i mange år allerede.
Selv i IKT Norge er situasjonen blitt annerledes. Alle de ansatte har hjemmekontor, og selv om de der i gården er godt vant til å jobbe digitalt, er dette annerledes også for dem.
– Ja, vi må øve oss på denne måten å jobbe på alle sammen. Hos oss har vi nå faste videomøter en gang om dagen og vi forbereder oss på digital generalforsamling.
– Nå tvinges vi alle til å endre måten vi jobber på. Det er en massiv kulturendring som er i ferd med å skje i norsk arbeidsliv. Selv om omstendighetene ikke er noe hyggelige, så bør vi ta med oss videre det vi lærer akkurat nå, sier Heidi Austli.