Aktuelt
– Å få muligheten til å vise seg fram er utrolig viktig
NHOs inkluderingssatsing Ringer i Vannet (RiV) skal hjelpe dem som sliter i det ordinære arbeidsmarkedet. Ved å ta utgangspunkt i bedriftenes behov for arbeidskraft kommer 600 kandidater ut i jobb årlig, viser ny rapport.
Hele åtte av ti deltakere får jobb gjennom RiV, hvorav 80 prosent får varige ansettelser. Det fastslår NTNU Samfunnsforskning i en evalueringsrapport som ble lagt fram i desember 2017.
Med utgangspunkt i den enkelte bedrifts behov for kompetanse og arbeidskraft, er ideen at Ringer i Vannet skal gjøre det enklere å ansette personer som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet. Arbeids- og inkluderingsbedrifter kobles derfor opp mot NHO-bedrifter gjennom en fast kontaktperson, kalt key account manager (KAM).
KAM-en finner best mulig kandidat til arbeidsgiver, og har på vegne av arbeids- og inkluderingsbedriften ansvar for å koordinere eventuelle opplæringsbehov. KAM-en skal også følge opp overfor Nav og andre offentlige etater mens kandidaten er i en prøveperiode.
- Les også: – NHO bør spre RiV-metodikken videre
Gikk arbeidsledig i halvannet år
Arian Johnsen (24) er en av dem som virkelig har fått oppleve RiV-effekten på kroppen. I dag er han butikksjef i eventfirmaet Eventpartner Norge, som har hovedkontor i Askim i Østfold.
I tillegg til butikkutsalg tilbyr bedriften servering av mat og drikke på arrangementer samt utleie av telter, bord og dekketøy. Arian har hovedansvar for butikken, og jobber også tett med daglig leder og firmaeier Ole Retteraasen og to andre medeiere.
(Saken fortsetter under bildet.)
Slik har det imidlertid ikke alltid vært. Etter å ha utdannet seg til kokk fant Arian ut at kokkeyrket ikke var noe for ham. Deretter fulgte halvannet år med arbeidsledighet.
– Jeg tok et vekterkurs, men det førte ikke til jobb, forteller 24-åringen, som begynte å snu døgnrytmen uten faste holdepunkter i hverdagen.
Startet som pantehjelp
Et ungdomskurs i regi av Nav og arbeids- og inkluderingsbedriften Deltagruppen, skulle få ham på rett kjøl. Arian fikk ny motivasjon til å stå opp om morgenen, og la en plan for framtida.
– Jeg var bestemt på at jeg skulle ut i jobb uansett hva det innebar, forteller 24-åringen.
«Vi vet at folk som sliter kan lykkes når de får en jobb de trives med.»
Da Eventpartner Norge trengte en pantehjelp fikk han og en annen kursdeltaker besøke bedriften.
– Muligheten til å få vise seg fram er utrolig viktig. Jeg fikk jobben, og fra å være pantehjelp har det jo tatt seg veldig opp, kan du si, forteller han med et smil.
Ser rekrutteringsbehovene
At Arian fikk vise seg fram, kan han takke Deltagruppens næringslivskontakt og KAM Jens Petter Langsæther for.
Hans taktikk går ut på å lage en grundig spesifisering av jobbkravene, basert på bedriftens egne ønsker og rekrutteringsbehov. Så sørger han for mest mulig kartlegging av kandidatens kvalifikasjoner, hvor vedkommende intervjues både av KAM og en veileder.
Dette skal gjøre at sjansen for å mislykkes i prøvetida er minimal.
– Min jobb er å ufarliggjøre det å ta inn folk på tiltak, understreker Jens Petter.
– Når prøvetida er over går vi i forhandlinger om varig arbeid, og her er det viktig å være litt streng, ellers blir det bare tull. Det er dessuten en kjempefordel å kjenne godt til Nav-reglene, slik at man kan forhandle om tilretteleggingsgaranti, lønnstilskudd og andre ”jokerkort”, som kan sikre kandidaten jobb, forklarer han.
Forenkler ansettelsesprosessen
Hele 84 prosent av arbeidsgiverne oppgir at de er fornøyde med kandidaten de fikk utdelt, ifølge evalueringen av Ringer i Vannet.
Eventpartner Norge er blant de fornøyde. Nå er det snart fire år siden Arian fikk foten innenfor hos bedriften, og daglig leder Ole Retteraasen har bare lovord å si om både Arian og RiV-metoden.
– Vi vet at folk som sliter kan lykkes når de får en jobb de trives med. RiV er dessuten en fin rekrutteringsmetode, fordi både bedrift og kandidat får testet om det er en riktig match, sier han.
(Saken fortsetter under bildet.)
Siden Eventpartner Norge driver med mye forskjellig og har en travel timeplan, understreker Ole at det ofte er vanskelig å finne riktig person til jobben på egen hånd.
– Derfor er det veldig ålreit at Jens Petter leter opp en passende kandidat, så jeg slipper å bruke mye tid på å lage en annonse og plukke ut noen fra en diger søknadsbunke, legger han til.
Vil ha økt bevissthet på salg
Som key account manager har Jens Petter Langsæther er en nøkkelsposisjon i Ringer i Vannet-satsingen.
– Jeg er veldig heldig i min rolle, understreker han.
KAM-en er klar på at RiV-suksessen avhenger av at næringslivskontakten i en arbeids- og inkluderingsbedrift får være 100 prosent dedikert til nettopp det.
Etter 11 år i bransjen, hvor han også har jobbet som veileder, påpeker Jens Petter at salg er og har vært arbeids- og inkluderingsbedriftenes svakeste punkt.
– Nesten ingen av våre kandidater får jobb gjennom ordinær søking, derfor er det ekstremt viktig at arbeids- og inkluderingsbedriftene har ansatte med variert bakgrunn innen blant annet salg og forhandlingsteknikk. Det bør være KAM-ens oppgave å lære opp veilederne i markedsarbeid, sier han.
Følger flaggskipet NHO
I Østfold har RiV-metodikken vært tatt i bruk siden 2013. Selv har Jens Petter 34 RiV-avtaler med ulike bedrifter, men dette varier veldig fra KAM til KAM. Dessuten viser rapporten fra NTNU at 53 prosent av alle RiV-bedrifter ikke har ansatt noen.
Dette virker kjent for Jens Petter.
– Det gikk veldig tregt i starten. Få bedrifter visste noe særlig om RiV, selv om de hadde NHO-avtale, og det var generelt lite drahjelp fra NHO sentralt, forklarer han.
«Det er en kjempefordel å kjenne Nav-reglene godt, slik at man kan forhandle om lønnstilskudd og andre 'jokerkort' som kan sikre kandidaten jobb.»
Deltagruppens KAM ser imidlertid klare tendenser til endring. Merkevaren NHO, med sin tyngde og seriøsitet, har vist seg å være en stor berikelse for RiV, mener han.
– Ballen har begynt å rulle. Nå ser vi stadig medieoppslag om RiV-kandidater som lykkes, og bedriftene vil bidra samfunnsmessig når de ser de kan få riktig kandidat gjennom en avtalt hospiteringsperioden.
Store lokale variasjoner
Til tross for at RiV-prosjektet kan skilte med gode tall, er det mange som står utenfor arbeidsmarkedet som ikke får jobb. Ifølge Jens Petter kan det linkes til utfordringer knyttet til lokale markedsvariasjoner.
– Jeg var på et to timers foredrag med en næringslivskontakt fra Stockholm, og jeg kjente meg virkelig ikke igjen. Han kunne bomme på riktig kandidat til åtte hoteller og likevel ha flere alternativer. Her har vi ikke ett hotell en gang, sier han og slår ut med armene.
Anbudsutsetting utfordrer
Få nye arbeidsgivere gjør at Jens Petter må utnytte sitt personlige nettverk kynisk.
– Det gjør at jeg føler et enda sterkere press på å levere. God og grundig research er avgjørende. Leverer jeg feil kandidat kan det få alvorlige følger for meg personlig, sier han.
(Saken fortsetter under bildet.)
Med tiltaksbransjen satt ut på anbud har også arbeids- og inkluderingsbedriftene færre kandidater å videreformidle enn da RiV-satsingen kom på banen. Dette har gjort bransjen mer spisset og profesjonalisert, men gjør at de stiller svakere overfor visse arbeidsgivere, ifølge KAM-en.
– Rakkestad Avis trenger journalister. Passende kandidater til slike yrker er sjeldne, og derfor må jeg noen ganger gå via konkurrenter hvis jeg selv ikke klarer å finne riktig person. Tanken er at det vil gagne meg og Deltagruppen på sikt, fordi vi holder vår kontakt varm og forhåpentligvis vil kunne tilby en kandidat ved en annen anledning, forklarer han.