administrasjon

Administrasjonsmedarbeidere jobber med logistikk, innkjøp, betalingsformidling, fakturabehandling, kundemottak, utlysning av stillinger, registrering av klager osv. Altså de «hverdagslige» oppgavene som får virksomheten din til å gå rundt, skriver Johan Bergh.

Administrasjon er limet i virksomheten

Min erfaring tilsier at administrasjonsmedarbeidere ofte får relativt liten oppmerksomhet. Det fortjener de ikke, skriver Johan Bergh.

Publisert Sist oppdatert

Johan Bergh er tidligere kommandørkaptein i Forsvaret.

SYNSPUNKT. Administrasjon: Av latin: administratio brukes om å forestå, lede eller bestyre en organisasjon. Jeg vil i dette korte innlegget slå et slag for de som jobber med administrasjon. Ordet har som dere ser røtter i latin; å hjelpe, støtte eller ordne. Dvs. de kontoroppgavene som fungerer som et støtteapparat for organisasjonen.

Administrasjon kan kanskje høres kjedelig ut i forhold til innovasjon, utvikling og ledelse som vi hører så mye om for tiden. Hvis vi setter på et prefiks får vi f.eks. personaladministrasjon. Vi hører ikke så mye om de som driver med det. Det er derimot ikke sagt at administrasjon skal undervurderes. Jeg skal forklare hvorfor.

Jeg vil hevde at administrasjon er limet i alle virksomheter. Administrasjonsmedarbeidere jobber med logistikk, innkjøp, betalingsformidling, fakturabehandling, kundemottak, utlysning av stillinger, registrering av klager osv. Altså de «hverdagslige» oppgavene som får virksomheten din til å gå rundt. Siden jeg innledningsvis nevnte personaladministrasjon skal jeg holde fast ved det.

Du som er leder der ute, ta en prat med de som driver med administrasjon

Hva er så personaladministrasjon? Det er de rutineoppgavene som handler om den aller viktigste ressursen din, nemlig menneskene. Personaladministrative oppgaver spenner vidt. Fra rekruttering til en verdig avvikling av personalet. Dessuten er personaladministrasjon et fag som gir innsikt i grunnleggende rammebetingelser i dagens arbeidsliv.

Uten personaladministrativ kompetanse i din organisasjon kommer du sannsynligvis til en eller annen gang til å tråkke feil. Det kan koste deg dyrt. Enten i form av penger, eller omdømme. De som driver med administrasjon hjelper deg til å holde deg innafor arbeidslivets spilleregler.

Som leder har du et stort ansvar for å løse oppgaver. OG, i tillegg må du ta vare på folka dine i prosessen. Du får neppe gjort det ene uten det andre. Det har jeg lært gjennom en lang karriere i Forsvaret. Det ene er avhengig av det andre. Det er mulig at jeg nå slår inn åpne dører, men min erfaring tilsier at administrasjonsmedarbeidere ofte får relativt liten oppmerksomhet. Det fortjener de ikke.

Til slutt: Du som er leder der ute, hvis du ikke har gjort eller allerede gjør det, ta en prat med de som driver med administrasjon. Og ikke minst de tillitsvalgte. Det kommer de til å sette pris på. Tillitsvalgte har ofte både bredde- og dybdekompetanse i personaladministrative saker.

Administrasjon er så viktig at du faktisk må ha det – et «must have». Derfor synes jeg at administrasjonsmedarbeidere og tillitsvalgte bør få mye mer oppmerksomhet enn de ofte får.

Vil du holde deg oppdatert på ledelse og arbeidsliv? Prøv et abonnement på Dagens Perspektiv, eller vårt gratis nyhetsbrev.

Synspunkt

Skriv til oss!

Del innsikt og meninger,
skriv til
synspunkt@dagensperspektiv.no.
Powered by Labrador CMS