Nyskaping

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er svært fornøyd med en rekke nye elbilrekorder. For første gang ble det i juni registrert flere elbiler enn dieselbiler.

Alle elbilrekorder sto for fall

– Det er fantastisk at elbilene tok en større del av kaka enn både bensin- og dieselbiler i juni, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Publisert Sist oppdatert

Nær 18.000 ble registrert første halvår, og det kommer stadig nye elbilister.

Før den siste uka i juni spådde Norsk elbilforening at den gamle registreringsrekorden fra mars 2015, med både nyregistrerte og bruktimporterte elbiler (omtrent 3.800), ville bli slått.

Fasiten fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) overgikk alle forventninger: Hele 3.946 elbiler av totalt 14.228 førstegangsregistrerte personbiler ga en helelektrisk markedsandel på nesten 28 prosent (diesel og bensin hadde henholdsvis 24 og 23 prosent). Det er en dobling målt mot samme måned i fjor, skriver Norsk elbilforening i en pressemelding.

LES ALT OM ELBIL HER

– Elbilen erobrer nå for alvor massemarkedet. Det er dette vi jobber for hver eneste dag, og det er fantastisk at elbilene for første gang hadde vesentlig høyere markedsandel enn fossilbilene, sier en svært fornøyd Bu.

Når man inkluderer de ladbare hybridene, var den ladbare andelen av markedet i juni over 43 prosent (i første halvår ble den 35 prosent).

Stadig nye elbilister kommer til

Resultatene fra Norsk elbilforenings egen undersøkelse, Elbilisten 2017, viser også at mange elbileiere er ferske: 35 prosent av de over 12.000 som svarte hadde eid elbil i mindre enn ett år.

– Andelen som har eid elbil i tre år eller mer viste seg å være under 20 prosent. Det sier mye om hvor raskt utviklingen går, og om den norske viljen til å prøve ut ny teknologi. Som medlemsorganisasjon merker vi også betydelig økt pågang. Nye elbilister har mer behov for forbrukerbistand, særlig relatert til lading, enn erfarne, fastslår Bu.

Responsen fra markedet i år bekrefter dette.

– Nå har vi fått både måneds- og halvårsrekord for elbilregistreringer. Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler var dessuten på historisk lavt nivå i juni (78 g/km). Hovedgrunnen er først og fremst elbilene - og delvis de ladbare hybridene.



– Årsrekorden for elbilregistreringer, fra 2015, vil uten tvil også bli slått, sier Bu, og legger til at det etter første halvår 2017 er cirka 120.000 elbiler på norske veier.

– Fullt mulig å nå målet

– Elbilene la faktisk beslag på seks av de sju første plassene blant personbilene. Den mest solgte personbilmodellen så langt i år, er elbilen BMW i3. Statistikken bekrefter at det er modellene med mest rekkevidde som er mest populære, og nordmenn står i kø for å forhåndsbestille nyhetene, sier Bu, som er spent på hvordan andre halvår blir.

Norsk elbilforening har tidligere spådd over 37.500 nyregisterte elbiler i år (opp fra drøyt 24.000 i fjor). Mye tyder på at dette vil lykkes, når bruktimporten av elbiler inkluderes. Fasiten så langt er 14.786 førstegangsregistrerte og 3.058 bruktimporterte (totalt 17.844).

I juni ga bruktimporten 579 elbiler, som betyr at den reelle registreringstallet var 4.525. Det var rundt 700 flere enn i forrige rekordmåned i mars 2015.

– Med et gjennomsnitt på snaut 3.300 elbiler hver måned resten av året når vi målet vi satte for 2017, sier Bu.

Elbilisten 2017

  • Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
  • Elbilisten 2017 er den sjette undersøkelsen som er gjennomført.
  • Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyd de er med elbilen sin.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 23. april - 2. mai 2017 og sendt ut på epost til over 50.000 elbileiere.
  • Over 12.500 personer deltok (24 % svarfrekvens). Deltakerne brukte i gjennomsnitt 18 minutter på å gjennomføre undersøkelsen.
Powered by Labrador CMS