Aktuelt

Anbudsflopp for Pøbelprosjektet

Anbudsutsetting av Nav-tiltak skulle hjelpe Pøbelprosjektet med å erobre Norge. I stedet ble det anbudstap i konkurranse med kommersielle aktører. Og Pøbelprosjektet har selv blitt kjøpt opp av en kommersiell velferdsgigant.

Publisert Sist oppdatert

Pøbelprosjektet har vunnet en kontrakt med Nav for all oppfølging av ungdom, voksne, arbeidsledige og sykemeldte i Møre og Romsdal. Kontrakten er verdt 148 millioner kroner.

Slik lød det glade budskap fra pøbel-gründer Eddi Eidsvåg i Stavanger Aftenblad 1. august 2015.

– Vi skal ansette mellom 30 og 50 i Møre og Romsdal. Det blir den største aktiviteten vi har, sa Eidsvåg til avisen.

På sin Facebook-side fortalte Eidsvåg at nyansettelsene skulle skje i løpet av et halvt år.

Store ambisjoner

Siden 1997 har Eddi Eidsvåg og Pøbelprosjektet jobbet for å hjelpe unge som har falt ut av skolen og står utenfor arbeidslivet. Som sosial entreprenør har Eidsvåg fått store beløp til sitt arbeid, både fra staten og fra private.

Etter at Regjeringen satte flere Nav-tiltak ut på anbud i 2015 så Pøbelprosjektet for seg en kraftig ekspansjon, ikke bare i Møre og Romsdal.

– Vi skal bli landsdekkende i 2016 og internasjonale på sikt, sa Eidsvåg da Pøbelprosjektet kastet seg ut i konkurransen om å vinne Nav-anbud.

Misvisende om anbudsseier

Hadde pøbelgründerens optimistiske meldinger slått til, ville Pøbelprosjektets virksomhet vokst kraftig. Den varslede ekspansjonen i Møre og Romsdal ville alene mer enn fordoblet antall ansatte i organisasjonen. Men slik gikk det ikke.

Det var en hake ved det hele. Pøbelprosjektet hadde ikke fått noen storkontrakt med Nav. Det var bemanningsselskapet Adecco som vant anbudskonkurransen i Møre og Romsdal, med Pøbelprosjektet som underleverandør.

Etter oppslag i flere medier om at Pøbelprosjektet hadde vunnet Nav-anbudet, så Nav i Møre og Romsdal seg nødt til å gå ut med et dementi. «Det er Adecco som er Nav sin kontraktspart», påpekte fylkesdirektør Stein A. Veland i et innlegg i avisen Tidens Krav.

– Adecco står for det driftsmessige og Pøbelprosjektet for opplæring og kompetanseheving av veilederne, forklarte konsernsjef Torben Sneve i Adecco i Sunnmørsposten.

Ingen opptur

Samarbeidet med Adecco i Møre og Romsdal ble uansett ikke den oppturen Pøbelprosjektet hadde forventet. Det ble ingen store inntekter og ingen strøm av nyansettelser.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

– Vi har ikke ansatt noen nye for å jobbe med dette. Vi hadde en omsetning på om lag en halv million i 2015 i tilknytning til samarbeidet med Adecco, sa Eidsvåg da Velferd intervjuet ham i januar.

– Vi vil se på samarbeidsavtalen med Adecco. Vi er ikke helt fornøyd med det vi har fått ut av den, vedgikk pøbel-gründeren.

Støttet konkurranseutsetting

Konkurranseutsetting av Nav-tiltakene avklaring og oppfølging ble iverksatt 1. januar 2015. Arbeidet med å sette tiltakene ut på anbud ble drevet fram av daværende arbeids- og sosialminister Robert Eriksson.

Reformen ville gi Pøbelprosjektet og andre gode krefter mulighet til å delta i konkurranse om Nav-kontrakter, argumenterte Eriksson. Til sammen var det snakk om milliardbeløp.

Mens andre ideelle aktører var kritiske til å sette Nav-tiltak ut på anbud, stilte Eddi Eidsvåg smilende opp sammen med Eriksson og forsvarte konkurranseutsettingen.

Skuffende resultat

Eidsvåg så store muligheter ved at Pøbelprosjektet kunne delta i konkurransen om kontrakter som tidligere var forbeholdt attføringsbedrifter.

– I samarbeidet med Adecco har vi deltatt i anbudskonkurranser i alle fylker. Noen steder har Pøbelprosjektet vært hovedleverandør med Adecco som underleverandør, og andre steder motsatt, forteller Eddi Eidsvåg til Velferd.

Resultatet har imidlertid vært skuffende. Ved siden av Møre og Romsdal er det bare i Vest-Agder at Adecco/Pøbelprosjektet har vunnet anbudskonkurransen, opplyser Eidsvåg. Men også i Vest-Agder er det Adecco som er hovedleverandør og Navs kontraktspart.

«Konkurranseutsetting har ikke gitt noen fordeler for ideelle aktører.»
Eddi Eidsvåg, pøbelgründer

Tap i Rogaland

Med hovedkontor i Stavanger hadde Pøbelprosjektet spesielt store forhåpninger om å vinne anbud på Nav-tiltaket oppfølging i Rogaland. Det lyktes imidlertid ikke.

Navs vurdering var at kvaliteten på tilbudene fra flere kommersielle aktører var bedre enn det Pøbelprosjektet kunne tilby. I en av anbudskonkurransene i Rogaland ble Pøbelprosjektet rangert som dårligst på kvalitet av ni tilbydere.

Den store vinneren var den kommersielle aktøren Din Utvikling, som verken hadde noen ansatte i Rogaland eller noen tidligere erfaring fra arbeid i fylket.

– Konkurranseutsetting har ikke gitt noen fordeler for ideelle aktører, konstaterer Eddi Eidsvåg i ettertid.

Solgt til velferdsgigant

I stedet for å erobre Norge ved hjelp av kontrakter på Nav-tiltak, bidro tapene i anbudskonkurranser til at Pøbelprosjektet ble sittende fast i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Underskudd og negativ egenkapital truet mulighetene for videre virksomhet.

Løsningen ble, som Velferd fortalte i forrige nummer, at Eddi Eidsvåg solgte Pøbelprosjektet til det kommersielle selskapet Aleris Ungplan & Boi, som blant annet er tungt inne som leverandør av barnevernstjenester.

Aleris Ungplan & Boi er del av Aleris-konsernet, som er et av Skandinavias største kommersielle selskaper på helse- og velferdsfeltet. Konsernet eies av den svenske Wallenbergfamilien og har 10 000 medarbeidere i Skandinavia. Mer enn 3 000 av disse jobber i Aleris-selskaper i Norge.

Powered by Labrador CMS