Nyskaping
Apple åpner sitt første FoU-senter i Kina
Kina har tatt steget fra å være verdens fabrikk til å bli verdensledende innen teknologi.
Produksjonen av Apples produkter foregår i Kina og på Taiwan, men utviklingen og markedsføringen har amerikanerne i stor grad tatt seg av selv.
Men de siste årene har stadig flere kinesiske produkter tatt igjen de vestlige konkurrentenes forsprang - og i enkelte tilfeller passert dem. Kineserne har for eksempel lenge hatt mer avanserte løsninger for mobile medier og mobiltelefonprodusentene Huawei og Xiaomi leverer nå telefoner som matcher Apples produkter til en brøkdel av prisen.
Apples salg i Kina falt med 30 prosent forrige kvartal. Dette har selskapet nå tatt konsekvensen av ved å opprette sitt første senter for forsknings og utvikling i Kina. Det melder CNBC.
Det nye senteret blir en del av en større opptrapping av selskapets aktivitet i landet. Apple har også økt forskningsinnsatsen totalt i det siste. I juli kunngjorde selskapet at FoU-innsatsen økte med 26 prosent i forrige kvartal og nå utgjør 6 prosent av omsetningen. Apple forsker og utvikler for totalt 10 milliarder dollar per år.
Med det kan kineserne endelig erklære at det har tatt steget fra å være verdens fabrikk til også å bli verdens utviklingsverksted.
Endring for Apple?
Sist uke ble det kjent at investoren Warren Buffet hadde økt sin beholdning med Apple-aksjer med 55 prosent, en nyhet som ble mottatt med forundring siden Buffet er kjent for å unngå vekstselskaper og ny teknologi. Hans foretrukne investeringsobjekter har alltid vært trygge selskaper med lav, men forutsigbar vekst.
Nå spør analytikerne om det er Buffet eller Apple som har endret seg. Paul J. Lim hos Time Money tror det er Apple. Han skriver at Apple ikke lenger er et vekstselskap, men offisielt nå kan erklæres en gammeldags aksje, slik Buffet liker. Dessuten har selskapet gått fra å være et teknologiselskap til å bli en foretrukket merkevare innen konsumsegmentet, som også er helt etter Buffets bok.