Samfunn

I høringsforslaget til regjeringen åpnes det i større grad for aktører som Uber og deres organisering. Det vil ikke Arbeiderpartiet ha noe av.

Arbeiderpartiet varsler kamp mot regjeringens taxi-forslag

Regjeringen anklages for å rasere en hel næring med sine forslag om deregulering av drosjemarkedet. Arbeiderpartiet varsler kamp.

Publisert Sist oppdatert

Ved årsskiftet gikk høringsfristen for regjeringens forslag om deregulering av det norske drosjemarkedet ut.

Foto Øystein Langholm Hansen (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget varsler kamp mot regjeringens taxiplan. (Foto: Stortinget)

– Det regjeringen har lagt til rette for i høringsforslaget er at man får et tilnærmet anarki på drosjesiden, som blant annet vil åpne for Uber. Det ønsker ikke vi, sier Arbeiderpartiets representant i Transport- kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Øystein Langholm Hansen.

Han mener at det norske drosjemarkedet vil bli et av de mest frislupne og minst regulerte i verden dersom regjeringen får viljen sin.

Markedsliberalisme

Kritikerne av regjeringens forslag har stått i kø.

LO skriver i sitt høringssvar at de «frykter at endringene kan svekke et profesjonelt tilbud og samfunnsoppdraget i næringen». En av landets største aktører i næringen, Oslo Taxi, er redd for at noen av endringsforslagene skal føre til at kunden vil «oppleve næringen som mindre seriøs enn tidligere.» Og i våre spalter har Norges taxiforbund kalt forslagene i høringsbrevet «destruktive» og «ren idioti».

Arbeiderpartiet legger seg på linje med disse.

– Dette går både på tjenestetilbud og faktisk også beredskap i distriktene, sier Langholm Hansen.

Han bekrefter at partiet nå jobber på høygir for å unngå at regjeringen får realisert sine forslag.

– Markedet må ikke gjøre jobben i denne næringen. Markedsøkonomi er for så vidt greit, men det må styres. Og denne næringa egner seg ikke for ren markedsliberalisme, mener stortingsrepresentanten fra Rogaland.

I høringsnotatet legger departementet opp til å fjerne behovsprøvinga av drosjeløyver, som i dag avgrenser antallet aktører i markedet. I stedet skal lokale styresmakter gis muligheten til å sikre et tilfredsstillende tilbud i distriktene, for eksempel ved at fylkeskommunene kan gi eneretter til enkelte aktører. I byene skal det være fri markedskonkurranse. Samtidig ønsker departementet å lempe på kravene for å bli tildelt løyve, men stille strengere kompetansekrav til hver enkelt fører.

– Vi ønsker at fylkeskommunene skal ha løyvemyndighet både for storbyene og distriktene. Det er viktig for beredskapen også. Sånn drosjenæringen er regulert nå, er det ingen steder der det ikke er drosjer tilgjengelig hele døgnet. Det må vi sikre, sier Langholm Hansen.

Ser til Danmark

Noe av bakgrunnen for de foreslåtte endringene er ESAs kritikk fra 2017 av den fortsatt eksisterende løyveordningen og antallsbegrensningen den innebærer.

«Denne antallsbegrensningen går ut over etableringsfriheten. ESA er ikke enig med norske myndigheter i at begrensningen, slik den er i dag, kan rettferdiggjøres ut fra vesentlige allmennhensyn. Uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne», skrev ESA i en uttalelse.

Langholm Hansen kjøper ikke dette som forklaring på regjeringens foreslåtte deregulering.

Han viser blant annet til at et tverrpolitisk flertall i Danmark innførte en ny taxilov i fjor, med flere reguleringer enn den norske regjeringen har foreslått.

Derfor reiser delegater fra Arbeiderpartiet neste uke til Danmark for å møte søsterpartiet Socialdemokratiet.

– Vi vil lære både om loven og om prosessen. I Danmark er det tverrpolitisk enighet om at bransjen skal reguleres. Det at vi blir pålagt å nærmest gi et frislipp uten videre fra ESA, det aksepterer vi ikke som et premiss. Selv drosjene i Spania og Brussel har regulerte drosjer, sier Langholm Hansen.

Lovverket der møtte imidlertid kraftig kritikk i romjulen, da avisen B.T. skrev flere artikler om både rådyre taxiturer og sjåfører som ikke en gang tjente 100 kroner i timen.

Socialdemokratiets transportpolitiske talsperson, Rasmus Prehn, har overfor avisen luftet tanken om et pristak og sagt at partiet «i hvert fall ikke er avvisende til å regulere noe mer».

Det er ventet at danskenes transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) vil kalle inn partiene bak taxiloven til en evaluering av regelverket om kort tid. ­­­­

Arbeiderpartiets Langholm Hansen kan ikke si noe om når eventuelle konkrete forslag vil komme fra den kanten.

– Først må vi se hva regjeringen kommer med etter høringsrunden. Men vi kommer til å jobbe fremover nå med hvilke forslag vi skal legge frem. Vi jobber mye med det nå, og kommer til å jobbe ytterligere og enda mer intensivt med det fremover.

Manglende forståelse

Heidi Nordby Lunde (H) er andre nestleder i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, og har engasjert seg sterkt i drosjedebatten.

Tideligere denne måneden skrev hun i en kommentar i Dagens Perspektiv at Taxiforbundet og deres støttespillere fremstiller det som at Høyre fremmer sosial dumping og arbeidslivskriminalitet «fordi vi tar til orde for å omregulere og modernisere reguleringene for persontrafikk.»

Foto Heidi Nordby Lunde (H) i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget mener at det er på høy tid med en overhaling av reglene som styrer drosjenæringen.

– Det er som å høre Fanden drive egentolkning av Bibelen, mener hun.

Nordby Lunde er ikke overrasket over at Ap følger LO i denne saken.

– Hvis målet er å opprettholde privilegiene til taxieierne, samt sørge for at sjåførene må jobbe mer for mindre, slik taximarkedet fungerer i dag, så treffer LO og Ap blink, skriver hun i en SMS.

Hun mener imidlertid at også politikere på høyresiden sliter med å forstå reguleringsmulighetene som kan sørge for både bedre tjenester til kundene, mer effektiv kjøretid for sjåførene og hvordan kommunene kan bruke anbudsregler for å sørge for en form for kjøreplikt.

– Når det gjelder sjåførenes rettigheter så handler det om noe større enn taxidebatten, og går på å forenkle og forbedre mulighetene til å opparbeide seg sikkerhet både som arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende. Vi må både se på reguleringene for persontransport og enkeltpersonforetak, som for eksempel Uber-sjåfører er, for å få en bedre og mer rettferdig lovgivning for både eksisterende og nye forretningsmodeller, sier Nordby Lunde.

Powered by Labrador CMS