Nyskaping

Barn uten ukelønn forstår mindre av penger

Publisert Sist oppdatert

Med overgangen fra ukelønn, kontanter og sparegris til kort og smarttelefon, svekkes norske barns forståelse for økonomi og egne penger. Nye, digitale verktøy kan gi dem bedre kontroll på eget forbruk.

Forskning viser nemlig at stadig flere unge mellom 18 og 30 får betalingsanmerkninger, og en rekke studier viser at mellom 12 og 22 prosent av unge og unge voksne har utfordringer med overshopping¹. Problemene starter vanligvis i slutten av tenårene eller i begynnelsen av tjueårene, og sammenfaller gjerne med den alderen da man etablerer egen økonomi.

– Vi ønsker å hjelpe foreldre med å lære barna sine gode økonomiske vaner med bankkort og på digitale verktøy tidlig, slik at barna er best mulig rustet når de en dag skal stå på egne ben. Her er sparing helt sentralt, fordi det lærer barna å planlegge økonomien og ta bevisste valg, sier forbrukerøkonom i SpareBank 1, Magne Gundersen i en pressemelding.

I et pilotprosjekt for å gjøre det enklere for barn å forstå penger og økonomi, samarbeider SpareBank 1 med over 300 barn som tester ulike digitale løsninger i en egen mobilbank–app. Gundersen har opplevd at noen av dem bruker uttrykket «å miste penger», om å bruke penger på vanlig måte. Flere forteller også at de ikke trenger å spare selv, fordi de uansett får penger fra foreldrene til ting de ønsker seg.

Går i arv

Forskning viser at økonomisk forståelse går i arv². Barn som vokser opp i familier med god økonomi og høyt utdanningsnivå har bedre forutsetninger for å få god kontroll på økonomien som voksne – mens det er motsatt for de som vokser opp i familier med lavere utdanning og mindre god økonomi. Med andre ord blir det for mange familier både viktigere, men også mer utfordrende, å lære barna gode økonomiske vaner.

– Det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal begynne, når man skal veilede barn i en stadig mer digitalisert verden. Mindre bruk av kontanter påvirker barnas læring og forhold til penger og verdi. Heldigvis skjer det veldig mye i utviklingen av nett- og mobilbank, med nye muligheter som felles oversikter og andre skreddersydde løsninger for familien, samt egne apper for barn, sier Anne Gundersen.

I pilotprosjektet som Gundersen leder, testes nå ulike funksjoner og muligheter i betaversjon. Blant disse er sparing et særlig viktig element. Appen, som enn så lenge har arbeidstittelen «B», er tilgjengelig for nedlasting på både Android og iPhone.

Forbrukerøkonomens råd

Barn som får tidlig og god forståelse for bruken av egne penger, tar gjerne større eierskap i familieøkonomien når de blir eldre, for eksempel i form av sparing til ferier eller julegavehandling. Studier viser at barn som vokser opp med et aktivt forhold til egen sparing, med veiledning fra sine foreldre, har færre økonomiske bekymringer som voksne³. De opplever i større grad selv at de er flinke til å håndtere penger, og de har et mer positivt forhold til egen økonomi.

– Dette handler om å lære barna noen grunnleggende økonomiske prinsipper: spare, skape, bruke og dele. Det er veldig bra at det nå begynner å komme gode, digitale verktøy som kan hjelpe foreldre med å forklare og vise barna sammenhengen mellom penger inn og penger ut, og til å motivere dem til sparing, sier forbrukerøkonom Gundersen.

Forbrukerøkonomens fem tips til foreldre som vil lære barna sine om personlig økonomi:

1. Snakk om hva ting koster:

  • La barna får vite hva ting koster, som mat, klær, strøm, lån, ferie og så videre
  • Ta med barna i butikken, og forklar dem kilopris, literpris og stykkpris og vis dem hva som blir billigst. Gå gjennoms familiens budsjett og forklar hvor pengene kommer fra og hva dere velger å bruke penger og ikke bruke penger på

2. Snakk om trygg kortbruk:

  • Når barnet får sitt første bankkort, er det en fin anledning til å snakke om kortbruk og penger
  • La barna blir trygge på hvordan de bruker og oppbevarer bankkortet

3. Gi faste lommepenger:

  • Og ikke fyll på med mer penger hvis barnet bruker opp alle pengene før neste utbetaling
  • Da lærer de å disponere penger fornuftig, og at det får konsekvenser om de bruker opp alt med en gang

4. Knytt pengene opp mot oppgaver:

  • Barna bør lære at penger og innsats hører sammen
  • En fin måte å gjøre det på er å gi barnet noen faste, konkrete oppgaver som de får lommepenger for. Gjør de ikke oppgavene sine, får de mindre lommepenger
  • Men de kan også få mer, hvis de gjør en ekstra innsasts. Da lærer de at det ikke bare er å be om mer penger hele tiden

5. Lær barnet å spare:

  • Å spare er kanskje den viktigste økonomivanen du kan gi barna
  • La barnet spare til noe konkret, som en fin genser, ski, eller lommepenger til en ferietur. Barnet kan spare hele summen selv eller en egenandel der foreldrene betaler resten. Gå foran med et godt eksempel og forklar barnet hva familien sparer til

Kilder:

¹ Andreassen, C. S. (2014). Shoppingavhengighet: Baksiden av kjøpefesten. 208, 51. Tidsskrift for norsk psykologforening

² Webleya, P. og Nyhus, E. K. (2013). Economic socialization, saving and assets in European young adults. 33, 19–30. Economics of Education Review

³ Jinhee, K. og Chatterjee, S (2013). Childhood Financial Socialization and Young Adults’ Financial Management. 24, 1. Journal of Financial Counseling and Planning

Powered by Labrador CMS