Samfunn
Ber Stortinget om hjelp
Det nye anskaffelsesregimet for helseforvaltningen gir ingen gevinst, kun permanente merkostnader, mener tillitsvalgt. Nå ber ansatte ved Folkehelseinstituttet Stortinget ta grep.
Ansatte ved Folkehelseinstituttet (FHI) har lenge vært svært kritiske til innføringen av såkalt konsernmodell for helseforvaltningen. Riksrevisjonenes rapport om anskaffelsesrutinene ses på som et bevis på at omorganiseringen har slått feil.
Ber Stortinget om hjelp
Nå håper de ansatte at Stortinget gjennom budsjettbehandlingen vil ta grep for å bedre forholdene.
– Norsk tjenestemannslag (NTL) har sendt brev til Helse og omsorgskomiteen i forbindelse med høringer og budsjettprosessen videre på Stortinget. Vi ber om at komiteen blant annet evaluerer opprettelsen av tjenestesenteret ved Norsk Helsenett, sier hovedtillitsvalgt for NTL ved Folkehelseinstituttet, Marc Gayorfar.
9 av 10 etater hevder at utgifter knyttet til anskaffelesesområdet har påvirket deres økonomi negativt
NTL mener at tjenestesenteret har basert seg på helt feil gevinstestimater og innsparingsanslag, og at det påfører etatene uforutsigbarhet og store utfordringer.
– Det foreligger i realiteten ingen gevinstrealisering. Det kan man lese av Riksrevisjonens rapport. Tvert imot ser vi skyhøye økte kostnader for etater som allerede sliter med trange budsjetter, kutt og omstillinger. 9 av 10 etater hevder at utgifter knyttet til anskaffelesesområdet har påvirket deres økonomi negativt etter konsernmodellen, og at det dermed reduserer deres evne til å gjennomføre deres kjerneoppgaver, framhever Gayorfar.
Permanent dyrere
Riksrevisjonens rapport viser også at det forventes at virksomhetenes betaling til NHN i 2019 øker med over 60%.
– For FHI isolert sett fører Norsk Helsenett til en uforutsigbarhet og risiko vi vanskelig kan leve med i tider hvor det er store kutt og budsjettutfordringer generelt sett. I år alene er FHI forespeilet økte NHN-kostnader på 13 mill. Det er å anse som permanente kostnader vi må ta med oss inn i 2020 og videre, sier Gayorfar.
NTL mener også at ved å etablere et felles tjenestesenter og overføring av etatenes oppgaver til det, har man i realiteten opprettet et fiktivt marked med monopol mellom forvaltningen og et statsforetak som gir uklare ansvarsforhold og dårligere innsyn i de reelle kostnadene for tjenestene som utføres. Dette underbygges også i Riksrevisjonens rapport, påpeker Marc Gayorfar.