Samfunn

Nicolai Astrup (H) går alltid med FNs offisielle pin for bærekraftsmålene på jakken.

Binder seg til bærekraft-masten

Mens en norsk handlingsplan for bærekraft formes, binder banker seg til masten og knytter seg opp til FNs arbeid. Ekspert ser positive effekter for samfunnet.

Publisert Sist oppdatert

Bærekraft er symbolpolitikk. Men i økende grad er det i ferd med å bli mer enn en fargerik pin. FNs prinsipper for bærekraft får stadig større innflytelse også på nærings- og samfunnsliv.

Nylig fikk Nicolai Astrup ansvar for Norges arbeid med FNs bærekraftsmål på departementsnivå.

Mens det har vært nokså stille rundt dette arbeidet til nå, er det i ferd med å trappes opp. For tiden gjennomfører Astrup innspillsmøter med en rekke sentrale aktører i norsk samfunnsliv som skal lede til en handlingsplan.

Så langt har han møtt ungdomsorganisasjoner, utdannings- og forskningssektoren og gründere.

Ekspert på bærekraft og professor ved Handelshøyskolen BI, Caroline Dale Ditlev-Simonsen, deltok på møtet på vegne av BI.

Foto Professor ved Handelshøyskolen BI, Caroline Dale Ditlev-Simonsen. Foto: BI.

Hun forteller at det gjerne er det som måles som blir gjort. BI følger opp seks prinsipper for ansvarlig utdanning i FN-regi.

– Dette er en veldig god og effektiv måte å samabeide internasjonalt og det bidrar til å sikre god og effektiv innføring av bærekraft i undervisning, forskning, og ikke minst, i eget hus, sier hun.

Neste uke er det lagt opp til innspill fra arbeidslivsorganisasjoner. Den litt kunstige gruppen «Aktører i Nord-Norge» får et eget møte i Tromsø i slutten av september.

Bank binder seg til masten

Onsdag sluttet banken Eika Gruppen seg til FNs prinsipper for bærekraftig bankdrift, det såkalte UNEP FI.

Den lokale sparebanken i Aurskog er en av bankene i Eika Alliansen som allerede er medlem av UNEP FI.

– Som lokalbank sikrer vi økonomisk trygghet, utvikling og livskraftige lokalsamfunn - nå og i fremtiden. Ved å signere FNs prinsipper for ansvarlig bankvirksomhet har vi forpliktet oss til å jobbe systematisk med bærekraft og vår påvirkning på samfunnet gjennom blant annet våre produkter og tjenester til privatpersoner og bedriftskunder, så vel som aktiviteter vi støtter opp under i lokalsamfunnet. Vi vet at mange av kundene våre, spesielt de unge, så vel som eiere, investorer og ansatte er opptatt av bærekraft. Vi gratulerer Eika Gruppen og er stolte at vi nå kan trekke dette lasset sammen, sier adm banksjef Evy Ann Hagen i Aurskog Sparebank.

For en kyniker er det lett å avfeie pressemeldingen fra banken som nok et eksempel på en ulv som ikler seg fåreklær. En bank vil vel låne ut og kreve inn slik den alltid har gjort?

Ifølge Caroline Dale Ditlev-Simonsen er det ikke nødvendigvis så enkelt.

For at en bank skal drive bærekraftig i henhold til UNEP-prinsippene holder det ikke nødvendigvis å ture på som før.

Strategier må tilpasses enkeltmenneskers behov og samfunnets overordnete mål. Det betyr at man ikke kan ignorere FNs mål for bærekraftig utvikling eller Parisavtalen for klimautslipp.

Videre kreves det at banker kontinuerlig må øke sin positive påvirkning og redusere sin negative påvirkning på mennesker, klima og miljø.

For å oppnå dette må Eika Gruppen sette og publisere konkrete mål på de områdene som har størst positivt og negativ effekt.

Dale Ditlev-Simonsen understreker at det viktigste er at banken gjør seg enklere å stille til ansvar.

– Banken får en felles ramme å forholde seg til og benchmarke seg i forhold til andre. Videre forplikter banken seg til å følge dette opp – den må «binde seg til masten». Det blir også mer synlig og dermed leder det ofte til at media blir oppmerksomme, så sånn kan det ha positive konsekvenser både for bankene og samfunnet for øvrig, sier hun.

Bærekraftprinsippene fra UNEP FI

Tilpasning: Banker må tilpasse forretningsstrategien sin slik at den er i samsvar med enkeltmenneskers behov og samfunnets overordnete mål, slik det kommer til uttrykk i FNs mål for bærekraftig utvikling, Parisavtalen og i relevante nasjonale rammeverk.

Påvirkning og målsetting: Banker må kontinuerlig øke sin positive påvirkning og redusere sin negative påvirkning på mennesker, klima og miljø som følge av sine aktiviteter, produkter og tjenester. For å oppnå dette må banker sette og publisere konkrete mål på de områdene som har størst positiv og negativ effekt.

Kunder: Banker må jobbe proaktivt med sine kunder og oppmuntre til bærekraftig virksomhet og muliggjøre aktiviteter som skaper velstand både for nåværende og fremtidige generasjoner.

Interessenter: Banker må proaktivt samarbeide med interessenter for å oppnå samfunnets overordnete mål.

Styring og kultur: For å nå sine mål for ansvarlig og bærekraftig bankdrift, må banker implementere effektive styringsverktøy og en kultur for bærekraftig virksomhet.

Åpenhet og ansvarlighet: Banker må med jevne mellomrom gjennomgå sin individuelle og kollektive implementering av disse prinsippene, og være åpne om og ta ansvar for sin positive og negative påvirkning på samfunnets overordnete mål.

Powered by Labrador CMS