Samfunn
Bremsene på i borgerlig rally om diesel og bensin
Forhandlingene om et grønt skatteskifte med dyrere diesel og bensin går i sneglefart. Venstre-leder Trine Skei Grande ber regjeringen gire om.
Helst mener hun en avtale bør komme på plass før regjeringens siste budsjettkonferanse i august.
– Hvis jeg hadde vært i regjeringen, så hadde jeg strukket meg langt for å få til det, sier hun til NTB.
I budsjettforliket i høst ble regjeringspartiene enige med KrF og Venstre om å følge opp rapporten fra Grønn skattekommisjon. Tanken var å finne fram til en avtale som statsbudsjettet for neste år skulle ta utgangspunkt i.
Det har vist seg å være lettere sagt enn gjort.
Supergruppe
Opprinnelig skulle oppgaven løses av de borgerlige finanspolitikerne. Så ble forhandlingene løftet opp til den såkalte supergruppa, som ble lansert i mars og består av de fire borgerlige partienes nestledere. Men også der har framgangen latt vente på seg.
– Vi forhandler både i det dere kaller supergruppa og vi snakker mye om det blant partilederne, sier Grande.
Dersom det ikke lykkes partiene å bli enige om en avtale innen budsjettkonferansen i slutten av august, er neste frist selve budsjettframleggelsen.
– Jo mer vi er enige om før budsjettforhandlingene på Stortinget, jo bedre er det, sier Venstre-lederen.
Diesel og bensin
Forhandlingene dreier seg enkelt sagt om det som ofte kalles et grønt skatteskifte, altså det å gjøre forurensning dyrere samtidig som man premierer klimavennlige valg.
Partiene kom før sommeren til enighet om energimeldingen og før det igjen om en omlegging av bilavgiftene. Men spørsmålet om avgiftsøkning på diesel og bensin, er fremdeles like brennbart.
– Vi har en kode å knekke når det gjelder drivstoff. Det er noe vi jobber med, sier KrFs finanspolitiske talsperson Hans Olav Syversen til NTB.
Uaktuelt for Frp
Fremskrittspartiets finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi er enig i at det er en fordel om partiene blir enige før budsjettkonferansen i august.
– Dette er spørsmål som kan være vanskelig å løse i hektiske budsjettforhandlinger, men i øyeblikket er det ganske fastlåst, sier Limi.
Han mener Venstres krav om økte drivstoffavgifter er symbolpolitikk som verken vil gi mindre bilkjøring eller lavere utslipp.
– Å legge 50 øre på dieselavgiften som Venstre foreslår, har ingen effekt utover å gjøre bilkjøring dyrere og true lønnsomheten i transportnæringen. Forskningsrapporter viser at avgiften minst må dobles dersom det skal ha en effekt, sier han.
(©NTB)