Nyttig
Bruk blikket til din fordel
Sanger og skuespiller Øystein Wiik gir råd om hvordan du kan bruke blikket til din fordel når du står på en scene og skal snakke til et publikum.
Mange ledere skal på ett eller annet tidspunkt snakke foran et publikum fra en scene. Sanger og skuespiller Øystein Wiik har mange år med sceneerfaring fra små og store scener i inn- og utland. Han gir følgende tips om hvordan du kan bruke blikket fra scenen:
– Velg ut noen få kontaktpunkter i publikum. Du kan for eksempel dele salen i tre, feltet til venstre for deg, feltet rett frem og feltet til høyre. Fokuser på en del av publikum om gangen. Det er bedre enn å skulle forsøke å fokusere på mange punkter i salen på en gang, sier Wiik til Ukeavisen Ledelse.
Lad blikket
Et annet råd er å lade blikket med mentale meldinger til publikum.
– Når du har blikkontakt har du muligheter til å sende ut konkrete meldinger. Når jeg skal fange oppmerksomhet pleier jeg å lade blikket med «se hit – gi meg full oppmerksomhet». Når du sender ut slike meldinger, tar du grep om publikum. Du tar ledelsen. Andre kan være eksperter, men du kan sende ut en melding med blikket som sier «jeg har all den ekspertisen dere trenger». Du kan også lade blikket med en generell følelse, det være seg varme, begeistring eller skepsis. Stol på at blikket ditt faktisk kan sende konkrete meldinger. Dette er små, enkle ting, men det har stor effekt. Blikket er ett av de viktigste punktene vi har for utstråling når vi skal prestere foran et publikum, sier Wiik, som har forfattet boken «Best når det virkelig gjelder».
Ha mer energi enn publikum
Wiik har jobbet som motivator siden 2001, og har holdt mange kurs for medarbeidere og ledere i bedriften. Han minner om at når du skal snakke til et publikum er det viktig å innta scenen med mer energi enn det publikum har.
– Du må ha mest energi og du må ha lyst til å dele denne energien. Hvis du har mindre energi enn publikummet ditt, ender du med å stjele energi fra publikum istedenfor å gi dem energi. Bygg opp energi i kroppen gjennom kroppsspråk og gjennom å gjenta noen energiske påstander. Sørg for å ha vilje til å projisere det ut. Å nå ut til folk er en viljesak. Jeg pleier å si at karisma er en fornybar ressurs. Det er fullt mulig å bygge opp energi, for eksempel fram mot en prestasjon. Du får mye mer gjennomslagskraft om du presenterer kvartalstallene dine med en scenisk innstilling enn om du ikke gjør det.