Samfunn

Bevilgningene til Jernbaneverket har økt fra 6 til 18 milliarder kroner i året siden 2006. Nå slåss samferdselsministre om å overoppfylle Nasjonal Transportplan.

Bruker tre ganger mer på jernbanen enn for ti år siden

Bevilgningene til jernbanen har økt fra 6 til 18 milliarder i året siden 2006. Det har ikke gitt oss tre ganger så mye jernbane.

Publisert Sist oppdatert

Vi bruker rekordmye på jernbanen for tiden. En helt ny sammenstilling Samferdselsedepartementet har gjort for Dagens Perspektiv, viser at regjeringen ikke bare oppfyller Nasjonal Transportplan vedtatt av den rødgrønne regjeringen, men at de faktisk har brukt 1,5 til 2 milliarder kroner mer enn planlagt.

Figuren som viser de planlagte og faktiske bevilgningene til jernbanen fra regjering til regjering, er i utgangspunktet hentet fra Nasjonal Transportplan, men det er først nå at den er blitt oppdatert til å inkludere tallene for 2014 til og med 2016. Tallene er justert for inflasjon ved at alt måles i 2016-kroner.

At det har vært satset på jernbanen i Norge de siste årene, har vært klart, men nå blir det enda tydeligere. Sammenlignet med Bondevik-regjeringen i perioden 2002 til 2005, da bevilgningene var svært lave, til og med lavere enn det som lå i Nasjonal Transportplan, har økningen vært eksplosiv. I 2016 bruker vi 3 ganger så mye på jernbane enn vi gjorde for ti år siden.

Men får vi mer for pengene?

Spørsmålet er om vi også får tre ganger så mye jernbane nå som vi gjorde for ti år siden.

– For tredoblingen har vi fått en litt bedre jernbane, sier forsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) Kjell Werner Johansen.
Han tror mesteparten av pengene har gått til å opprettholde og pusse opp dagens jernbaneinfrastruktur.
– Det meste av jernbanenettet i Norge er fryktelig gammelt, så oppussingen har ofte blitt til ganske store prosjekter, sier han.
Johansen peker på at særlig Oslo-tunnelen var et kostbart prosjekt.
– Men det var nødvendig. Nå går det tog gjennom tunnelen med rimelig pålitelighet, sier han.
Andre dyre prosjekter har vært byggingen av nye spor i et par kilometer langs Mjøsa og nederst på Vestfoldsbanen. Follotunnelen har også vært en dyr affære.
Om det høye nivået opprettholdes, får vi enkelte svar på allerede mandag. Transport-Norge sitrer med spenning for hva som da blir presentert i transportetatenes planforslag.
– Tidligere har vi sett at den relative fordelingen av midler mellom vei og bane ligger fast i disse planene. Det pleier også forholdet mellom landsdelene å gjøre, sier Johansen.
Veien videre mot Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens første Nasjonale Transportplan som skal Stortingsbehandles neste vår, går innom departementet hvor mer politiske prioriteringer legges inn i planforslaget.
Til utålmodige tog-pendlere maner den erfarne transportforskeren til å dempe forventingene.
– Det er mye som må på plass før man merker investeringene i jernbanen i bedre pålitelighet. Men jeg tror også vi hadde merket det godt dersom en ikke hadde gjort noe som helst, sier han.

Bygger i lange baner

Dette er de største jernbaneprosjektene som Jernbaneverket jobber med i år

  • Follobanen er den 22 kilometer lange nye banen mellom Oslo og Ski. Anleggsarbeidene startet for fullt i 2015 og vil pågå i flere år framover. Banen skal være ferdig i 2021.
  • Holm - Nykirke er en 14,2 kilometer lange strekningen forbi Holmestrand på Vestfoldbanen. 12 kilometer ligger i tunnel og inkluderer ny Holmestrand stasjon inne i fjellet. Byggestart var i 2010 og anlegget åpner i november 2016.
  • Farriseidet - Porsgrunn er den 22,5 kilometer lange nye banen fra Larvik til Porsgrunn. Anlegget inneholder flere lengre tunneler og store bruer. Byggestart var i 2012 og banen åpner i 2018.
  • Bergen og Arna er byggingen av ny tunnel gjennom Ulriken ved siden av den gamle for å gjøre banestrekningen dobbeltsporet. Det benyttes TBM-tunnelbormaskin for fullprofilborung av tunnelen. Byggestart var i 2014 og anlegget åpnes i 2021.
  • Hell - Værnes på Nordlandsbanen omfatter ombygging av Hell stasjon, ny bru over Stjørdalselva og dobbeltspor fram til Værnes. Dette omfatter bygging av ny dobbeltsporet bru over Stjørdalselva og dobbeltspor Hell - Værnes Lufthavn. Byggestart var i 2014, åpnes i 2018.
  • Elektrifisering av strekningene Trondheim - Steinkjer og Hell - Storlien er under detaljplanlegging. Strekningene skal åpnes for elektrisk drift i 2021.

Jernbaneverket jobber også med en rekke store og små planprosjekter, hvor utbyggingene i intercityområdet er de mest omfattende.

Dette innebærer at det skal bygges ut moderne dobbeltspor på strekningene ut fra Oslo til Lillehammer, Skien, Halden og Hønefoss. De pågående dobbeltsporutbyggingene på Østlandet vil inngå i intercityutbyggingen.

For uten de store prosjektene pågår det også en rekke prosjekter for bedre kapasitet og bedre forhold på stasjonene.

Kilde: Jernbaneverket

Powered by Labrador CMS