Nyskaping
– Bygg batterifabrikk i Norge
– Vi bør bygge en fabrikk for produksjon av litiumbatterier i Norge, sier Petter Haugneland i Norsk Elbilforening.
Elon Musk bygger verdens største fabrikk i Nevada for å produsere litiumbatterier. I Kina satses det også stort – kineserne har planer om å bygge en lang rekke batterifabrikker som til sammen får mye større kapasitet enn hva Musk planlegger i Nevada.
Les mer:
Petter Haugneland, som er kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, mener at Norge bør kjenne sin besøkelsestid og satse på utvikling av batteriteknologi basert på norsk fornybar energi.
Norge i en særstilling
– Det er dårlig med litium i Norge, men det er ikke noe stort problem, mener han.
Litium er et metall som er enkelt å importere. Dessuten kan det gjenvinnes. Det er ikke litium som er hovedutfordringen ved batteriproduksjon, men hvor mye kraft man forbruker i selve produksjonsprosessen. Et problem ved produksjon av batterier er at prosessen krever svært store mengder kraft. Og her er det Norge har et stort fortrinn, mener Haugneland:
– Norge står i en særstilling. Vi har nærmest 100 prosent fornybar vannkraft, og kan dermed bidra til å redusere utslippene ved batteriproduksjon betraktelig, sier han.
I tillegg har Norge som foregangsland i elbilbruk, nærhet til markedet, og norsk industri har lang og tung erfaring med kraftkrevende produksjon.
– Ved å etablere en batterifabrikk i Norge så tar vi opp kampen om ledertrøya i den grønne utviklingen samtidig som vi skaper industriutvikling med potensial i Norge, mener Haugneland.
Det er nå toget går. Myndighetene kan ikke bare sitte og vente på at bilprodusentene kommer til oss
Toget går nå
– Poenget er at dette toget går nå, påpeker han.
Elbilmarkedet er én ting. Men verdens klokeste hoder jakter kontinuerlig etter nye måter å lagre energi på. I USA har man allerede bygget gigantiske batterihaller for lagring av solenergi. En annen side av utviklingen handler om at den enkelte husstand får sin egen lille «batteripakke», slik at de selv kan styre energiforbruket sitt.
– Dette er et kappløp. Og det krever en aktiv politikk dersom vi skal klare å hevde oss i konkurransen, sier Haugneland i Norsk Elbilforening.
Han mener politikerne som vanligvis snakker høyt om innovasjon og omstilling, nå bør gripe denne muligheten ved å legge forholdende til rette for miljøer som kunne tenke seg å satse på batteriteknologi i Norge.
– Det er nå toget går. Myndighetene kan ikke bare sitte og vente på at bilprodusentene kommer til oss. Her kreves aktiv politikk på ministernivå, mener Petter Haugneland.