Den digitale hverdagen
De fantastiske fire: Dette er dine fremtidige digitale medarbeidere
Digitale medarbeidere er maskiner som lærer seg å utføre arbeidsoppgaver på samme måte som oss mennesker, skriver Tor-Inge Flaa og Vemund Rudshagen.
Tor-Inge Flaa er siviløkonom fra NHH med spesialisering i finans og arbeider i dag som konsulent innenfor intelligent automasjon i Knowit Insight. Vemund Rudshagen er siviløkonom fra NHH med spesialisering innen strategi og teknoprenørskap og arbeider i dag som konsulent innenfor Future Organizations i Knowit Insight.
De neste årene vil vi se en eksplosjon i antallet digitale medarbeidere som sammen med oss mennesker vil endre måten vi arbeider på og som vil skape nye lønnsomme og bærekraftige løsninger.
De digitale medarbeiderne er ekstremt dyktige. De fullfører opp gaver raskt og feilfritt, 24 timer i døgnet.
De krever ikke spesielt høy lønn, tar ikke ferie eller fri og har aldri syke barn. De bruker heller ikke spesielt lang tid på å sette seg inn i arbeidsoppgavene sine.
Men hvem er disse superarbeiderne egentlig?
Til tross for at de ofte interagerer med hverandre og finnes i mange varianter, kan vi overordnet dele dem i fire: «Arbeideren», «Kommunikatoren», «Støttespilleren» og «Datafangeren».
Arbeideren
Arbeideren får ting gjort. Punktum. Han gjennomfører regelbaserte og repetitive oppgaver raskt og effektivt. Han oppretter ordre, behandler fakturaer, bokfører bilag, gjennomfører avstemminger, forbereder saker, lager rapporter, manipulerer data, sender e-post, kontrollerer dokumenter, og mye mer.
Arbeideren er representert gjennom teknologi som Robotic Process Automation (RPA).
Kommunikatoren
Kommunikatoren er svært sosial, og samhandler med kunder og menneskelige medarbeidere gjennom tekst og tale. Kommunikatoren er nøyaktig i sin utførelse av arbeidet, konsistent i sine svar og en ekspert på å loggføre data.
Sammen med Arbeideren kan hun iverksette og gjennomføre en rekke prosesser og rutiner.
Digitale medarbeidere fullføre oppgaver raskt og feilfritt, 24 timer i døgnet.
Kommunikatoren er representert gjennom teknologi som chatbots og digitale stemmeassistenter.
Støttespilleren
Støttespilleren er best i klassen på å lese store mengder data og gi beslutningsstøtte basert på dette; ofte på visuelt attraktive måter.
Hun er raskere og mer nøyaktig enn sine menneskelige kollegaer i sin analyse, men er avhengig av deres vurderingsevne for å levere gode resultater.
Støttespilleren er representert gjennom teknologi som kunstig intelligens og tradisjonell matematisk prediktiv analyse.
Datafangeren
Datafangeren er ansvarlig for å fange opp og distribuere data på tvers av organisasjonen.
Når han jobber på lageret kan han automatisk lese informasjon på varenes pakkseddel og oppdatere lagerbeholdningen. Når han jobber i økonomifunksjonen kan han kontrollere krøllete kvitteringer og fakturaer på ulike formater.
Datafangeren er representert gjennom kognitiv automasjonsteknologi, smart OCR og maskinlæring.
Er du klar til å ta mot din første (eller fjerde) digitale kollega?