womenomics

Derfor bør ethvert firma være et rockeband!

Skap rockebandisme og få suksess!

Publisert Sist oppdatert

Mange drømmer om å bli en stjerne. Å være kjent og jobbe med det man brenner for og i tillegg tjene penger på det. Slutt å drømme, gjør din arbeidsplass til et rockeband og få større arbeidsglede.

Har vi ikke alle engang hatt en drøm om å bli rockestjerner? Hvorfor skal vi ta til takke med en vanlig (kjedelig) jobb, hvis vi kan være medlemmer av (= jobbe i) et rockeband? Hvorfor ikke følge sin pasjon og skape rockebandisme?

Primadonnaer el. rockestjerner?

Selv om jeg tviler litt på praktikabiliteten, er det jo slik sett ikke noe galt med ideen, og ambisjonen er jo god nok. Hvorfor skulle vi ikke alle sammen føle oss respektert og fetert, føle at vi blir hørt, og at vi er noe helt spesielt når vi er på jobb? Normalt er det jo kunden som er stjernen – ikke medarbeiderne.

Men finnes det virkelig bedrifter, der man lever etter rockestjerne-konseptet? Finnes det bedrifter som kun opplever stjernestunder og fan-post? Neppe. Hva kan din arbeidsplass lære av et rockeband?

Det er nok ikke et spørsmål du stiller deg selv ofte. Men faktisk er det ikke langt mellom å være et rockband og en suksessfull arbeidsplass. Begge steder gir det best resultate hvis man har det gøy og involverer publikum.

Når medarbeiderne trives med arbeidet, påvirker det ikke bare arbeidsmiljøet, men også resultatene. Arbeidsglede er godt fordi glade ledere, medarbeidere, samarbeidspartnere og brukere skaper det beste teamet. I motsatt fall kan det være vanskelig å holde gnisten på jobben, hvis man ikke kan se meningen med arbeidet sitt eller ikke føler at man gjør en forskjell. Det kan i verste fall føre til stress og depresjoner.

Hva er arbeidsglede?

  • Man trives med det man gjør
  • Man gjør en jobb man er stolt av
  • Man vet at arbeidet man gjør er viktig
  • Man har det gøy mens man arbeider
  • Man gjør en forskjell

Arbeidsglede kan skapes ved å tenke på jobben som et rockeband.

Rockebandisme

Spør medarbeiderne dine hva et rockeband ville gjort i en gitt situasjon - og reflekter i samlet tropp over hvilken type rockeband din bedrift ville være. Dette er kanskje litt rart, men det er faktisk noe som medarbeiderne tar til seg, og de endrer en del av arbeidsgangen sin til det bedre fordi de tenker over hva en rockstjerne ville gjort i en gitt situasjon.

Rockeband er kule fordi

  • De vet hvordan de skal involvere publikum
  • De vet hvordan de lager et show
  • De får deres publikum til å føle seg spesielle
  • De produserer plater, gjenoppfinner seg selv og finner sin egen nisje i en verden fylt av konkurrenter.

Budskapet er ifølge ekspert på sosiale medier og affiliate til TalentTuning, Henriette Weber, at utbyttet blir meget stort, hvis du kan anvende rockebandmetaforen på din organisasjon.

Hvordan blir man en del av et rockband?

Først og fremst handler det om innstilling en din. Tenker du på jobben din som en 8-16-jobb, eller vil du at du gjør en forskjell, hver dag?

Som leder er det ditt ansvar å lede dine medarbeidere. Se deg selv som manageren av et rockeband. En rockestjerne gir andre tilgang til seg selv og arbeidet sitt og gjør at man endrer synet på seg selv. Dette kan føre til mer selvtillit og større engasjement.

Årsaken er at rockestjerner lever ut drømmene sine. Som stjerne-manager er det din oppgave å få medarbeiderne dine til å stråle og følge drømmene sine.

«Vi blir nødt til å følge drømmene våre fordi det får oss til å føle oss spesielle, glade, respekterte og elsket», sier Henriette Weber.

Forestill deg at stedet der du arbeider får deg og dine ansatte til å føle seg som rockestjerner. Du er unik fordi nettopp din rolle i bandet harmonerer med de andre musikerne. Sammen løfter dere fellesskapet og skaper noe helt spesielt.

Forestil deg deretter hva dere kan utrette for kunder og samarbeidspartnere, hvis dere gjennom arbeidet bidrar til å gjøre en forskjell ...

Medarbeiderne som rockestjerner!

Rockeband er en gruppe av stjerner som gjør det de er flinke til. Det gjør de for å øke sin popularitet og coolness. Rockebandet er der hvor rockestjernerne arbeider. Derfor kan man velge å kalle rockestjernene for «ansatte, men betegnelsen rockestjerne gir gjenklang av noe unikt og kult.

Rockebandenes primære eksistensberettigelse er at de skal tjene penger gjennom å skape musikk og gi konserter. Imidlertid er rockebandenes tilgang mye mer givende enn business as usual. Den vesentligste forskjellen er pasjon og gleden ved arbeidet.

Et publikum er en gruppe mennesker som lytter til eller eksponeres for din musikk. Ditt publikum kan ha forskjellige motiver til å lytte til nettopp sitt band og kan også ha forskjellige holdninger til din musikk. Dine fans er derimot dem som støtter deg, elsker deg og det du gjør. Hvis du gir publikum en ekstraordinær opplevelse, blir de over tid til fans.

Når man er et rockeband, setter man sitt publikum og sine fans først. Hvis du vil gjøre din arbeidsplass til et rockeband, skal dere gjøre det samme med dine brukere eller kunder. Det handler om å gjøre ditt publikum til fans.

Rollefordeling

For at rockebandet ditt skal synge og spille i harmoni, er det behov for en klar rollefordeling mellom musikere og manageren.

La de ansatte – musikerne – gjøre det de kan best. Som leder og manager skal du la musikerne være musikere og fokusere på å lede bandet. Du skal du nyte forretningen bak bandet, kaos fra musikerne og publikum.

Det betyr at manageren skal ha en no command and control-mentalitet. «Han eller hun skal gi slipp på kontrollen. Ledelsens ønske om kontroll er den største utfordringen når det gjelder å skape en rockestjerne-tilgang på arbeidsplassen: «Både kontroll over medarbeiderne, men også kontroll over selve initiativene som medarbeiderne arbeider med, sier Henriette Weber.

Henriette peker på en enkel, meget banal, men viktig ting: Respekt. Det handler om respekt for medarbeiderne og deres ekspertiseområde. Man sier jo ikke plutselig til trommeslageren at han skal være vokalist (med mindre, naturligvis, man er Genesis og trommeslageren hetter Phil Collins). En sann respekt vil favne eksternt og gi kundene noen signaler om bedriftens ektehet og integritet.

Slik starter du rockebandet ditt

  • Skap god karma og fortsett å gjøre gode ting.
  • Du må lede medarbeidere dine i stedet for å administrere dem. Når du leder dem, forteller du dem at de skal nå stjernene.
  • Ikke vær arrogant, andre menneske kan ikke fordra det. Snakk til omverdenen som et menneske og ikke som en bedrift. De fleste bedrifter fremstår som inhumane i kommunikasjonen.
  • Finn ut av HVOR og HVORDAN du som en virksomhet kan gjøre en forskjell, og gjør det.
  • Lag en rockebandisme actionplan? og hvordan blir du autentisk, troverdig og bemerkelsesverdig? Hvordan kommer alle tiltakene du iverksetter til å handle om at du er en substansiell bedrift - og hvordan vil du ha at omverden skal elske deg for det?
  • Sist, men ikke minst, hvis du ikke er en glad virksomhet, så gjør noe annet, vær et annet slags rockeband, eller en solosanger eller et orkester, kanskje en fiolinkvartett?

Det er derfor god grunn til å ta et ekstra blikk på deg selv og arbeidsplassen din. Skru opp x-faktoren din og slipp din indre rockestjerne fri. Jo mer du gir, jo mere får du igjen.

Ps. Rock med på Styre2010dagen når jeg holder foredrag om hvorfor alle styrer egentlig burde være et rockeband!ROCK ON!

Kilder: Henriette Weber, Affiliate TalentTuning, Toothless Tiger Press

Powered by Labrador CMS