Samfunn

– Det blir en helt ny forståelse for hva et vitnemål er

UiS er med på europeisk prosjekt for å endre høyere utdanning. Lanserer "kompetansepass" og planlegger utstrakt samarbeid med næringslivet.

Publisert Sist oppdatert

En klynge med europeiske universiteter leverte 28. februar en søknad til EU-kommisjonen om å få lede utviklingen av fremtidens institusjoner for høyere utdanning.

– Dette er veldig spennende. Det handler om å endre måten vi driver samarbeid om utdanning i Europa, sier prorektor ved UiS, Dag Husebø til Dagens Perspektiv.

I søknaden vektlegges utviklingen av utdanninger som tar for seg «konkrete autentiske samfunnsutfordringer» som skal løses i tverrfaglige team og ved samarbeid mellom studenter, vitenskapelig ansatte og eksterne partnere fra flere land.

Foto Marit Boyesen (foran, rektor ved UiS og visepresident i ECIU), Trym Holbek (prosjektleder på EU-søknaden ved UiS), Dag Husebø (prorektor) og Bjarte Hoem (ECIU-koordinator og leder av Internasjonalt kontor ved UiS). Foto: UiS.

Utfordringene skal være knyttet til FNs bærekraftmål.

Gruppen, som kaller seg European Consortium of Innovative Universities (ECIU), inkluderer blant andre det Tekniske Universitetet i Hamburg og universitetene i Tampere i Finland. Norge har ett medlem, Universitetet i Stavanger (UiS).

Nettverket har eksistert siden 1997 og UiS har deltatt siden 2013.

– Prosjektet er vårt svar på EU-kommisjonens utfordring om å styrke utdanningene i Europa, sier Husebø.

Kompetansepass

Universiteter er ikke kjent for å endre seg over natten.

Det grunnleggende systemet for høyere utdanning, hvor en foreleser har studenter som deltar på forelesninger, leser og avlegger eksamen ved undervisningsårets slutt, er ganske likt som for 800 år siden.

Men nå stilles det helt andre krav. Ikke bare skal utdanningsstedene uteksaminere flere studenter, studentene skal også være relevante for arbeidsgivere.

Foto Prorektor UiS, Dag Husebø. Foto: UiS.

Tanken bak prosjektet er at studentene ved UiS egentlig tas opp på EISC. Her skal de få tilgang på moduler som aller partnerlærestedene har i sin portefølje.

Arbeidet skal registreres i et personlig «kompetanse-pass» som anerkjennes i hele Europa.

Kompetansepasset vil kunne fylles på kontinuerlig, i en livslang læringssammenheng.

Husebø forklarer at man i første omgang ønsker å se på utfordringer knyttet til bærekraftsmål 11 som omhandler bærekraftige byer og regioner.

Studentene vil så settes sammen i tverrfaglige team med folk fra næringslivet og profesjonelle som deltar på kurs i regi av etter- og videreutdanning - også disse får arbeidet kreditert i kompetansepasset sitt.

– Det blir en helt ny forståelse for hva et vitnemål er som strekker seg langt utover dagens grader, sier Husebø.

Lovverket som hinder

Utredningsaktiviteten i sektoren er skyhøyt for tiden. Mens politikere ønsker at flere tar etter- og videreutdanning og at utdanningsinstitusjonene tilbyr mer arbeidsrelevans, stiller lovverket opp en del hindre for en slik utvikling.

I den kommende arbeidslivsrelevansmeldingen er det ventet at man vil ta opp flere av disse problemstillingene.

– Vår pilot utfordrer helt klart lovverket i Norge, sier Husebø. Vi mener dette vil bli et relevant innspill til arbeidet med kompetansereformen.

– Med dette forslaget viser vi at ECIU er klar for å virkelig innovere høyere utdanning i Europa. Vi står for entreprenørskap og utfordrer konvensjonelle tankemåter, sier ECIU-president Victor van der Chijs.

Visepresidenten i konsortiet er rektor ved Universitetet i Stavanger, Marit Boyesen. Hun mener at deltakerne i initiativet er helt i front med å fornye utdanningssektoren i Europa.

– Visjonen er at alle studenter på UiS skal få en mulighet til å jobbe med sentrale samfunnsutfordringer, i samarbeid med andre studenter, forskere og aktører i arbeidslivet på tvers av Europa, sier Boyesen.

Tunge støttespillere

ECIU-initiativet har ifølge pressemeldingen støttespillere i næringsliv, offentlige organisasjoner, samfunn, akademia på tvers av Europa. Blant partnerne i industrien er det toneangivende selskaper som Airbus, Cisco, Intel og norske Lyse. Foreløpig skal de ikke bidra med finansiering, men de vil stille med både kompetente folk og utfordringer de har som prosjektet kan ta opp.

– Vi lever i en tidsalder hvor det er et stort behov for å jobbe med kompetanseutvikling, sier Eirik Gundegjerde direktør for strategiske prosjekter i Lyse.
UiS har gjennomgått og diskutert prosjektet prosjektet Lyse, og Lyse har fått tro på tilnærmingen.
– Særlig dette med micro credentials eller kompetansepass som åpner for en kvalifisert måte å gjennomføre videreutdanning og det er det et stort behov for, sier han.
Dessuten ønsker Lyse å bidra til å knytte tettere bånd mellom næringsliv og akademia.
– Det er en ambisjon for oss å bidra til å skape et miljø for gjensidig kompetanseutvikling, sier han.
Det er fortsatt tidlig å si mer om hvordan samarbeidet vil se ut i detalj. Men gitt at det blir interessant vil konsernet vurdere å bidra med både timer og prosjekter.

I utviklingen av konseptet har også nåværende og framtidige studenter møtt hverandre og diskutert dette.

Innspillene fra møtene er samlet i en felles søknad til EU. Alle medlemmene i ECIU har forpliktet seg på visjonen som er beskrevet i søknaden. Næringslivspartnerne og regionale myndigheter stiller seg også bak opprettelsen av ECIU University, heter det i pressemeldingen.

ECIU University er planlagt å starte i november 2019, forutsatt at finansieringen er på plass. Det er ventet at EU-kommisjonen kommer med sin avgjørelse innen sommeren.

Powered by Labrador CMS