Annonse
Samfunn
– Det bør ikke hefte mangler ved noe bevis som fremmes for retten
Forsvarsadvokater er bekymret for kvalitetsforskjeller innen rettsmedisinske undersøkelser.
Annonse
Sist uke avdekket Dagens Perspektiv at avdelingssjefen ved Rättsmedicialverkets Rättsmedicinska avdeling i Stockholm, Petra Råsten Almqvist, har sendt en bekymringsmelding til Helsedirektoratet om tilstanden innen norsk rettsmedisin. I brevet fremgår det at kvaliteten på undersøkelsene varierer kraftig mellom rettsmedisinere med spesialistutdanning og leger som er spesialister innen patologi. Kvaliteten varierer også fra sykehus til sykehus, skriver Almqvist.
Både Advokatforeningen og Juristforeningen er bekymret dersom det viser seg at undersøkelsene ikke er gode nok.
– Det bør ikke hefte mangler ved noe bevis som fremmes for retten, men dette gjelder kanskje spesielt for sakkyndighetsbeviset fordi retten gjerne vekter det ekstra tungt. Er det feil ved dette, vil det forplante seg videre inn i dommen, sier leder for forsvarsgruppen i Advokatforeningen og partner i Furuholmen, Marius Oscar Dietrichson.
Han mener dette er noe det vil være verdt å se nærmere på.
– Det er bekymringsfullt hvis det viser seg at rettsmedisinske rapporter ikke fyller de kravene til kvalitet de burde, sier Dietrichson.
Leder i Juristforbundet, Curt A. Lier, understreker at han ikke har forutsetninger til å si om kvaliteten på rettsmedisinske undersøkelser varierer. Men uttaler seg generelt.
– I den grad det kan påvises at kvaliteten er dårligere på enkelte undersøkelser, så er det bekymringsverdig. Rettsmedisinske undersøkelser er ofte avgjørende i drapssaker, sier han.
Rettsmedisinerne ønsker seg en egen spesialisering, men i arbeidet med nye legespesialiteter som pågår, åpnes det for at større spesialistgrupper skal kunne utføre rettsmedisinske undersøkelser. Et av målene med den nye strukturen er ifølge rapporten «Fremtidens legespesialister»: Å etablere en spesialitetsstruktur som motvirker tendensen til en stadig sterkere spissing på bekostning av breddekompetanse, med påfølgende oppsplitting og fragmentering av tjenestene.