Samfunn

– Det er fullt mulig å reversere jernbanereformen

Bane NORs mål er å redusere utbyggingskostnadene med 9 milliarder kroner innen 2029. Nå peker Riksrevisjonen på kostnadsøkninger på 9 milliarder kroner. Senterpartiets Bengt Fasteraune er ikke imponert.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har vært mot jernbanereformen siden dag en. Nå begynner vi å se resultatene, sier Fasteraune til Dagens Perspektiv.

Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at Bane NOR fortsatt ikke har et godt nok system for å måle produktiviteten eller føre kontroll med kostnadene i store investeringer.

Siden 2017 har Norge hatt en jernbane bestående av en rekke selskaper, mange av dem utskilt fra NSB. Det gamle jernbanedirektoratet ble også splittet opp i Bane NOR og et nytt og mindre jernbanedirektorat.

Fordeling av ansvar innen dagens jernbanesektor kan oppsummeres slik:

  • Jernbanedirektoratet har det overordnede ansvaret for togtilbudet og for strategisk planlegging, utvikling av infrastruktur, og helhetlig koordinering av sektoren
  • Statsforetaket Bane NOR har det operative ansvaret for trafikkstyring, drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen og togstasjonene.
  • Statseide Norske tog AS har ansvaret for å leie ut statens togmateriell til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten.
  • Statseide Mantena AS og andre selskaper vedlikeholder togsettene etter avtale med togselskapene.
  • Statseide Entur AS har ansvaret for å selge togbilletter og tilby reiseplanlegger og grunnleggende digitale tjenester for all kollektivtrafikk i hele Norge.
  • Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene.
  • Statens jernbanetilsyn fører tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen.

Kilde: Samferdselsdepartementet

Bane NOR fikk ansvaret for å planlegge investeringer i infrastrukturen og drifte systemet.

Det har bare gått sånn passe, ifølge Riksrevisjonen som har undersøkt Bane NORs drift, vedlikehold og investeringer i tiden siden oppstarten.

Bare i 2019 brukte Bane NOR 8,1 milliarder kroner på drift og vedlikehold og 11,1 milliarder kroner til utbyggingprosjekter.

Mens målet med jernbanereformen var mer effektiv forvaltning av jernbaneinfrastrukturen, dokumenterer Riksrevisjonen nå at jernbanenettet ikke er forbedret etter at Bane NOR ble etablert.

  • Målene for punktlighet ble ikke nådd i 2018 eller 2019.

  • Andelen tog som ikke er forsinket og kjører i tråd med rutetabellene, er ikke økt i perioden. Målene ble heller ikke nådd i 2017-2019.

  • Den svake driftsstabiliteten i jernbanenettet kan forklares med økt togtrafikk som har økt slitasjen på infrastrukturen og et økende vedlikeholdsetterslep. I tillegg har kapasiteten vært presset, påpeker Riksrevisjonen.

Videre rettes det kritikk mot Bane NOR for manglende kontroll på kostnadene.

For Intercity-prosjekter under planlegging eller utbygging er det en samlet økning i kostnadsestimatene på over 63 milliarder kroner, nær 43 prosent.

De 14 intercity-prosjektene er nå anslått å koste over 211 milliarder kroner. Follobanen utgjør 35 milliarder av disse.

Ifølge Riksrevisjonen er antall jernbaneprosjekter med kostnadsøkninger utover vedtatte rammer vesentlig høyere enn forventet.

Bane NORs mål er å redusere utbyggingskostnadene med 9 milliarder kroner innen 2029. Nå viser prognosen kostnadsøkninger på 9 milliarder kroner.

Bengt Fasteraune mener Riksrevisjonen dokumenter at det er blitt gjort en dårlig jobb.

– Man har hatt dårlig økonomisk kontroll. Oppsplittingen av jernbanesektoren har før til ansvarspulverisering og gitt en mindre helhetlig styring, sier han.

Jernbanen har hatt noen gode økonomiske år. I statsbudsjettet for neste år er det lagt inn en økning på ytterligere 8 prosent.

Midlene som er tildelt jernbane de senere årene er også hovedsakelig øremerket nye prosjekter, ikke oppgradering av eksisterende infrastruktur.

– Jernbanen har fått voldsomt med penger de siste årene, men fortsatt går brorparten av pengene til å betjene gamle overskridelser, sier han.

Fasteraune er spesielt bekymret over det voksende vedlikeholdsetterslepet, som nå er på 20 milliarder kroner.

– Og det er åpenbart forbedringspotensial i samarbeidet mellom Bane NOR og departementet også.

Riksrevisjonen har gitt påpakning om at Bane NOR ikke har lagt frem god nok styringsinformasjon til eierdepartementet.

Tilbake til NSB?

– Mener dere det er mulig å reversere jernbanereformen hvis dere kommer i posisjon?

– Ja, så absolutt, sier Fasteraune. – Vi opplever at vi er nokså samstemte med Arbeiderpartiet i disse spørsmålene.

Hva som eventuelt skal erstatte de mange selskapene som nå styrer jernbanen, er Senterpartiet litt mer utydelig på.

– Vi må ha en samling i bånn og se på hva jernbanen skal være i fremtiden, sier han.

Som gammel offiser henter Fasteraune frem militær sjargong: – I forsvaret sjekker vi at oppgaver utføres. Hvem gjør hva og hvorfor? Denne sjekken må gjennomføres på samarbeidet mellom Bane NOR, Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet.

– Vi er på god vei

Bane NOR svarer på kritikken fra Riksrevisjonen i en pressemelding.

Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR takker Riksrevisjonen for en god og grundig rapport. Han mener den peker på flere av de samme utfordringene som foretaket selv har avdekket, og nå jobber med å forbedre.

– Vi er ikke helt i mål med alt, men vi er på god vei, sier Frimannslund.

Slik svarer Frimannslund på de øvrige punktene i rapporten:

  • Tre av seks prosjekter som er under bygging har blitt dyrere enn forventet. Det skyldes blant annet at grunnforholdene er langt vanskeligere enn antatt. Totalt sett er kostnadsøkningen moderat i våre største utbyggingsprosjekter; rundt 16 prosent dyrere enn tidligere rapportert (i innspill til Handlingsplanen for Nasjonal transportplan 2018-2029).
  • Vi har innført flere tiltak for bedre kostnadskontrollen: alle utbyggingsprosjekter er samlet i en divisjon, og det er innført verdianalyser og nye kontraktsformer. Samtidig styrker vi samarbeidet med våre leverandører. Erfaringsmessig fører det til bedre og billigere løsninger.
  • I tråd med Jernbanereformen har vi konkurranseutsatt arbeidet med drift og vedlikehold på jernbanen. 1. juli 2019 ble om lag 1300 ansatte overført til et eget selskap: Spordrift AS. Fra nyttår overføres selskapet til sin nye eier Samferdselsdepartementet.
  • Vi ble opprettet som statlig foretak i 2017. Veien «Fra Forvaltning (Jernbaneverket) til Forretning» har satt søkelys på målstyring, resultatoppfølging og effektivisering. Vi setter kundene våre i sentrum og jobber tett med våre samarbeidspartnere.
  • Punktligheten i 2020 er på 92,7 prosent og har aldri vært bedre (færre forsinkelser og innstilte tog). Grunnen er sammensatt: det skyldes både færre passasjerer på grunn av korona, muligheten til å jobbe systematisk med feilretting og fornyelse på spesielt kritiske strekninger, og at været har vært «snillere» mot jernbanen i 2020 enn i fjor.
  • Siden 2017 har vi innført systemet Infrastatus som overvåker og gir verdifull informasjon om tilstanden på hele jernbanenettet. I tillegg bygger vi ut sensorteknologi på stadig flere strekninger. Sensorene kan varsle oss om mulige feil i sporet, før de oppstår. Dermed kan vi drive målrettet vedlikehold og feilretting. Det fører til færre forsinkelser for de reisende.

Kilde: Bane NOR

Powered by Labrador CMS