Samfunn
– Dette er ikke noe statsbudsjett
Det listes opp med tiltak i den nye Stortingsmeldingen om politiet som regjeringen la fram i dag. Men penger følger ikke med de mange forslagene.
– Ingen annen offentlig etat har hatt en større vekst i antall ansatte enn politiet, sa statsminister Erna Solberg da hun og justisminister Monica Mæland la fram Stortingsmelding om politiet i formiddag.
Solberg understreket at behovet for endringer i politiet ikke er noe hennes regjering har «funnet på». Behovet meldte seg i i kjølvannet av terroren i 22. juli-terroren og etter den påfølgende Gjørv-kommisjonen i 2011.
IP-adresser
Av de mange tiltakene meldingen lister opp, trakk Solberg fra ett: At regjeringen ønsker utvidet adgang til lagring av IP-adresser. I dag kan nettleverandører lagre sine webbrukeres IP-adresser i 21 dager. Dette mener regjeringen er for lite når det er snakk om for eksempel bekjempelse av barnepornografi.
Et forslag der man lager en vifte med ulike adganger til å lagre slike adresser lenger, vil nå sendes på høring. Statsministeren understreket at forslaget må ha en balanse opp mot personvern.
Solberg minnet også om at Politireformen ble vedtatt av et bredt flertall på Stortinget i 2015, før hun ga ordet til Monica Mæland.
Jeg vil legge til at Politimeldingen ikke er et statsbudsjett
Fire hovedområder
Justisministeren trakk frem fire hovedområder som Politimeldingen konsentrerer seg om:
-
Beredskap
-
Kriminalitetsbekjempelse
-
Politireformen
-
Kompetanse
– Vi må utvikle en strategi som gjør politiet til en attraktiv arbeidsgiver også for andre enn de med politiutdanning. Og vi skal satse enda mer på å oppklare og forebygge alvorlige lovbrudd, sa Mæland.
Videre påpekte hun at generalistprinsippet i politiutdanningen ikke skal rokkes ved og at utviklingen av norsk politi i utgangspunktet skal skje ute i distriktene.
– Jeg vil legge til at Politimeldingen ikke er et statsbudsjett, avsluttet Monica Mæland for å på forhånd svare på kravet om mer penger. I Politimeldingen understrekes dette poenget tørt, men tydelig: «Tiltakene vil dekkes innenfor berørte departementers budsjettrammer».
For justisministeren var det viktig å få fram at budsjettrammene vil bli strammere framover, og at ressusrbruken i politiet derfor må effektiviseres. Blant annet gjennom digitalisering.
Ledelse
Ledelse og kultur har vært et viktig stikkord gjennom hele arbeidet med politireformen de seneste årene. Politidirektoratets arbeid med å utvikle ønsket kultur har fulgt tre hovedspor, heter det i Politimeldingen:
-
Politiet skal jobbe på nye måter
-
Politiet skal bli bedre på styring og ledelse
-
Politiet skal bli mer åpne og bidra til et godt ytringsklima
Ledelse er også viktig for å få med seg alle politifolkene i Politi-Norge på endring, påpekes det: «God ledelse er ofte avgjørende for å skape forståelse og medansvar for nødvendige endringstiltak. Flere av evalueringsrapportene har pekt på at ledelse er særlig viktig i forbindelse med gjennomføring av store reformer. Ledelsestiltakene bør derfor omfatte alle ledernivåene i organisasjonen».
Prioriteringene
Det følgende er hovedprioriteringene regjeringen har for politiet framover:
Målet om to politifolk per 1000 innbyggere på landsbasis ligger fast: Dette innebærer at antallet politifolk som er ansatt i etaten må øke i takt med forventet befolkningsutvikling. Dette gir behov for å øke politibemanningen med om lag 75 årsverk årlig. Det bør i utgangspunktet ikke utdannes flere enn det beregnede behovet.
Politiet må rekruttere flere med annen fagbakgrunn enn politiutdanningen: Regjeringen ønsker annen kompetanse i politiet, blant annet ved rekruttering av personer som er utdannet ved universiteter og høyskoler med studieprogrammer innen datateknologi, informasjonssikkerhet, rettsinformatikk mv. Det er også ifølge Politimeldingen behov for flere jurister, økonomer og psykologer innen forebygging, etterforskning og påtale.
Overordnet organisering av politi- og lensmannsetaten ligger fast: Antall tjenestesteder skal i utgangspunktet ligge på samme nivå som i dag de kommende årene. Eventuelle unntak er aktuelt der det er lokal tilslutning til sammenslåing eller annen endring. Dette kan særlig være aktuelt i storbyene.
Målet er et politi som skal være synlig og tilstedeværende der det er behov: Politiet skal være synlig og til stede der kriminaliteten skjer. Dagens og morgendagens kriminalitet er uavhengig av tid og sted. Kriminaliteten skjer i økende grad med bruk av digitale løsninger, og da skal politiet også være tilstede på nett. Likeledes må politiets synlighet og tilstedeværelse tilpasses en forventning fra innbyggerne om å kunne møte og kommunisere med politiet uten fysisk oppmøte.
Mer fleksibel organisering mellom Politidirektoratet, særorganene og politidistriktene: Det er nødvendig å gjennomgå oppgave- og ressursfordelingen mellom særorganene og politidistriktene, mellom Politidirektoratet og særorganene og mellom politidistriktene for å skape en mer effektiv og fleksibel organisasjon.
Samarbeidet mellom politiet og kommunene skal videreutvikles: Det er viktig at politiet og kommunene inngår tydelige og gjensidige forpliktende avtaler om lokalt samarbeid.
Forbedringsarbeidet på straffesaksområdet skal fortsette: Etterforskningsløftet som en del av politireformen har gitt gode resultater. Målene er at andelen straffesaker som oppklares økes, saksbehandlingstiden reduseres og antall ikke påtaleavgjorte straffesaker reduseres.
Styrkingen av politiets arbeid med nasjonal sikkerhet, herunder beredskapsressurser, skal fortsette: Terrortrusselen vil fortsatt være en vesentlig faktor i videreutviklingen av politiets beredskapsressurser og samarbeidet med blant annet nødetatene og Forsvaret. Politiets beredskapsressurser skal videreutvikles og tilpasses utviklingen.
Ressursbruken i politi- og lensmannsetaten må effektiviseres: Budsjettrammene vil bli strammere framover. For å kunne ivareta prioriterte oppgaver i politiet er det nødvendig å effektivisere og prioritere ressursbruken i politiet. Digitalisering av arbeidsprosesser og tjenester er nødvendig for å kunne frigjøre ressurser, og må prioriteres.
Satsingen på barn og unge skal fortsette: Barn og unge er aktive brukere av digitale plattformer og kommunikasjonskanaler. Det gir politiet mulighet for digitale møter og kommunikasjon med barn og unge.