Samfunn

Et togsett krysser polarsirkelen

Dette kan bli den nye norske jernbanen

Total privatisering og splitting av selskaper står på menyen.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen har jobbet med den planlagte jernbanereformen i stillhet. Men i dag informerte konsernsjef Geir Isaksen de ansatte i NSB om retningen på jernbanereformen og kunne med det skinne litt lys på prosessen.

Han viser til at Arbeidstakernes organisasjoner, Jernbaneverket, Flytoget, Jernbanetilsynet og NSB er gjort kjent med innholdet i forslaget i muntlige redegjørelser fra Samferdselsdepartementet den siste tiden.

Samferdselsdepartementet har i møtene understreket at reformforslaget ikke er endelig behandlet i regjeringen. Arbeidet skal munne ut i en stortingsmelding som skal behandles i Stortinget.

Dette er regjeringens foreløpige forslag, slik det har blitt skissert muntlig:

  • Det etableres et eget Jernbanedirektorat som får det overordnede ansvaret for planlegging og koordinering av jernbanen
  • Det etableres en rendyrket infrastrukturforvalter, som også får ansvaret for all jernbanerelatert eiendom
  • Alt togtilbud konkurranseutsettes i 6-8 anbudspakker
  • Naturlige fellesfunksjoner for jernbaneselskapene (eksempelvis materiell, billettsystemer, ruteplankompetanse) skal gjøres konkurransenøytrale og løftes ut av NSB
  • Det etableres et materiell- og vedlikeholdsselskap, som skal eie og vedlikeholde tog
  • Rom Eiendom foreslås splittet, hvor jernbanerelatert eiendom skal ligge under infrastrukturforvalter, mens utviklingseiendom ikke lenger skal ligge under Samferdselsdepartementet
  • Fremtidig eierskap til forretningsområdene i NSB-konsernet er fortsatt ikke avklart

Om det som er foreslått faktisk blir innført, vil det gi store strukturelle endringer av jernbanesektoren, og få vidtrekkende konsekvenser for NSB.

Styret i NSB vil i løpet av neste uke gi sine synspunkter på forslaget til jernbanereform overfor departementet, ifølge konsernsjef, Geir Isaksen i NSB.

Isaksen understreker at det vil bli informert grundigere om jernbanereformen når endelig forslag legges fram av regjeringen. Dette er ventet til våren.

Han har følgende råd til alle ansatte i tiden som kommer:

– Jo bedre vi alle leverer til våre kunder og oppdragsgivere, desto bedre rustet er vi for fremtiden. Vi må alle bestrebe oss på å gjøre en best mulig jobb, selv om det kan være krevende når det skapes usikkerhet rundt våre framtidige rammebetingelser, sier Isaksen i et innlegg på intranettet til NSB.

Les også: Regjeringen sluttfører reformen med NSB på sidelinjen.

Powered by Labrador CMS