Nyskaping
Dette mener Telenor er teknologitrendene som vil prege 2020
I rapporten «Tech Trends 2020» kommer det frem at «kroppens Internett», grønn teknologi, gjør-det-selv-AI og trender innenfor digital tillit vil påvirke folk hverdag til neste år.
Funnene som kommer fra rapporten «Tech Trends 2020» viser 20 trender som fagmiljøet i Telenors forskningsavdeling tror vil bli gjeldene det neste året.
– Mange av trendene vi har pekt på for det neste året viser at nyskaping skyter raskere fart enn noensinne, godt hjulpet av økt tilgang til og etterspørsel etter teknologi, i tillegg til revolusjonerende teknologiplattformer og samfunnspolitiske krefter, sier Bjørn Taale Sandberg, Telenors forskningssjef i en pressemelding.
Rapporten fokuserer på i alt 20 trender som peker frem mot et spennende, kaotisk og komplekst 2020. Her er fem av dem:
1. Kroppen kobles til internett
Forskerne peker på at vi vil komme til å oppleve en felles teknologisk åpenbaring, en slags digital erkjennelse.
– Folk har våknet opp til hvordan teknologi som kunstig intelligens, maskinlæring, Tingenes Internett og nettverksinnovasjoner best og sikrest kan gjøre den digitale hverdagen enklere og mer effektiv, sier Sandberg.
Den viktigste teknologitrenden, ifølge Telenor, er «kroppens internett». Det beskrives som et voksende «Internett» av sammenkoblede enheter knyttet til helse, medisin og kommunikasjon – som er koblet til kroppen vår.
I dag og i enda større grad til neste år vil vi koble opp kroppen vår ved hjelp av en rekke overvåkingsenheter som måler blodtrykk, oksygeninnhold i blodet, aktivitet, puls, arytmi og til og med snorking.
Til neste år vil vi se de første kommersielle systemene som automatiserer avlesing av blodsukker og injeksjon av insulin i kroppen.
2. Stoppe grønnvasking
Gjenbrukbare handleposer, forbud mot plastsugerør og flyskam har vært hete temaer blant påvirkerne i sosiale medier. I 2020 vil ingen lenger være fornøyd med tomme ord, grønnvasking eller en-dråpe-i-havet-løsninger.
Ved hjelp av tingenes Internett, stordata og kunstig intelligens vil vi kunne måle forbruk, redusere etterspørsel og redusere karbonavtrykket vårt betraktelig samtidig som vi gjør innsparinger og etablerer nye inntektsstrømmer.
Dette er et resultat av at forbrukere, investorer og innkjøpere i forretningsverdenen og ansatte krever at vi tar oss sammen.
Telekomselskapene vil oppfordre utstyrsleverandører, og produsenter av IoT-maskinvare og mobiltelefoner til å sette seg høyere klimamål ved å bruke resirkulerte råstoffer, tenke ansvarlig ved anskaffelse av mineraler, bruke fornybar energi, finne nye måter å transportere produktene på og bruke bærekraftig emballasje.
Når vi nærmer oss 2030 vil bedrifter, særlig i Europa, være på vei mot 100 prosent fornybar elektrisitet og dermed legge grunnlaget for klimanøytral forretningsdrift.
På teknologiområdet vil vi også se mer sjenerøs offentlig og privat finansiering av grønne oppstartsbedrifter og vekstbedrifter.
3. Skitne data
Begrepet «skitne data» vil bli brukt til å stille spørsmål ved troverdigheten til kunstig intelligens.
I dag har vi store mengder data og avanserte analyser som kan peke ut det beste alternativet eller til og med gjøre valget for oss.
Men hva hvis datasettene og prosessene er upresise, har skjevheter eller er tuklet med? Da kan beslutningene bli feil – eller til og med ulovlige.
Man kaller dette «skitne data», et begrep som teknologene tror i 2020 kan bli like vanlig som falske nyheter.
Etter hvert som datadrevne beslutninger basert på kunstig intelligens eller maskinlæring blir mer vanlig, vil det også komme i offentlighetens søkelys. Folk vil spørre om løsningene er rettferdige og objektive, eller om dataene som ble brukt til å trene dem, var «skitne».
4. Konkurrere om tillit
De fleste innbyggerne i så forskjellige markeder som Norge, Malaysia og Pakistan tror fortsatt at «gratis» tjenester faktisk er det, men Telenor-ekspertene ser at flere og flere forstår at disse selskapene tjener penger på dataene våre ved å bruke dem til å selge skreddersydde annonser.
I 2020 tror de at kundene i økende grad vil basere tilliten sin på hvorvidt selskapene har andre inntektskilder enn personopplysningene våre.
Konkurransen om tilliten din vil bli intensivert i 2020, og kamparenaen vil være mobiltelefonen din.
En lang rekke skandaler har rammet mange av Internett- og sosiale medier-selskapene som utnytter nettbruken vår, og folk har begynt å se på disse virksomhetene med et mer kritisk blikk.
Tillit er kjernen i alle forhold, inkludert kundeforhold, men sannheten er at de fleste av oss nå deler flere personopplysninger på nettet enn vi gjør med legen.
5. Bygge egne nettverk
P2P-teknologi og apper som bruker maskenettverk, gjør det mulig å etablere egne, selvbygde kommunikasjonsnettverk.
Teknologiselskaper og myndigheter samler inn mer data om kommunikasjonsmønstre og Internett-bruk. Dette bruker de til å lage nye produkter, tjenester og tilbud – og i noen deler av verden, til overvåkning.
Resultatet er at flere og flere ønsker å beskytte kommunikasjonen sin.
I tillegg til fullt ut krypterte apper er det ventet at apper som bruker maskenettverk eller P2P-teknologi, vil bli mer populære etter hvert som teknologien for å etablere nettverk uten en sentralisert infrastruktur blir bedre.
Med andre ord vil innbyggere og organisasjoner kunne etablere sine egne kommunikasjonsnettverk, slik vi nylig har sett under Hongkong-protestene.