Aktuelt
Dette søkte vi etter på Finn.no i 2022
'Sofa' topper søkeordsstatistikken på Finn.no i 2022. Stadig flere av oss handler brukt.
FINN torget er mer brukt enn noensinne, noe som betyr at folk i større grad har blitt bevisste på gjenbruk, skriver Finn.no i en pressemelding.
I år har FINN torget hatt en en økning på nesten 9 prosent i antall besøk fra i fjor, som allerede var et rekordår.
De mest populære kategoriene, som sier noe om hva vi ønsker å kjøpe brukt, er møbler og interiør, klær og tilbehør, ting til hage og elektronikk forteller FINNs bruktmarkedekspert Kathrine Opshaug Bakke.
– Stigmaet rundt det å handle brukt er på vei til å forsvinne. Tidligere var det unge miljøbevisste som handlet brukt, men stadig flere hiver seg på trenden. Aldersgrupper der det tidligere ikke har vært vanlig å tenke brukt før nytt, velger nå å kjøpe brukt i større grad. Vi ønsker å gjøre brukt til førstevalget, sier Opshaug Bakke i pressemeldingen.
Variasjoner mellom fylkene
En gjenganger uansett hvor i landet du bor, er søk etter sofa. Dette søkeordet ligger i toppsjiktet år etter år. Andre varer som alltid er på topplisten er kommode og sykkel, men nesten hvert år kommer det inn nye ord på topplisten som en effekt av hva som skjer ellers i samfunnet. Det er også forskjeller ut fra hvor i landet du bor, som for eksempel at man i nord har mer behov for gode turklær, mens i Oslo er Rolex høyt oppe på listen.
– I år har ordet “hund” kommet inn på topplisten for hele landet. Vi har sett en stor interesse for søk etter hund siden pandemiens start i 2020, og i Nordland er dette det mest brukte søkeordet i år. Vi ser en del andre interessante variasjoner fra fylke til fylke. For eksempel så er ordet “vedmaskin” på sjetteplass i Innlandet, mens i Rogaland og Vestland er “Lego” så populært at dette ordet ligger på søketoppen, forteller Opshaug Bakke.
Nytt av året er at søkeordet “gis bort” har kommet mye høyere på listen enn tidligere i nesten alle fylker. Årsaken til dette kan være at flere ser etter ting som er gratis grunnet høyere levekostnader dette året.
– Det er naturlig å tro at interessen for både å handle brukt, men også lete etter ting som gis bort, har med økte levekostnader å gjøre. På landsoversikten er søkeordet “gis bort” på andreplass, noe som er langt høyere enn tidligere, sier Opshaug Bakke.