Samfunnsansvar
DNB: – Ikke grunnlag for krav om tilbakebetaling
DNB avviser Forbrukerrådets påstander om at banken har latt 150.000 småsparere betale 690 millioner kroner for mye i gebyrer. Tirsdag sendte Forbrukerrådet det varslede gigantsøksmålet til tingretten.
I en pressemelding tirsdag skriver Forbrukerrådet at den varslede stevningen knyttet til forvaltningen av DNB Norge-fondene er oversendt retten. Gruppesøksmålet er ifølge NTB norgeshistoriens største og omfatter gebyrer i tre aksjefond.
Forbrukerrådet mener banken har latt 150.000 småsparere betale 690 millioner kroner for mye i gebyrer, og krever nå tilbakebetaling.
– For oss handler det om prinsipper. Det er ikke bare det faktum at DNB-kunder bør få hva de har betalt for. Det handler også om å sikre dekkende etiske standarder i banksektoren, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.
DNB på sin side avviser Forbrukerrådets krav.
– Det har blitt skapt et inntrykk av at kundene nærmest har tapt penger på å spare i fondet. Det er helt feil. DNB Norge hadde en avkastning på over 44 prosent i den perioden Forbrukerrådet saksøker oss for. Hvis man satt inn 100 000 kroner 1. januar 2010 satt man altså igjen med over 144 000 kroner etter fem år, sier direktør i DNB Asset Management, Torkild Varran, som understreker at de gjerne skulle «funnet løsninger sammen med Forbrukerrådet utenfor Tinghuset.»