Nyskaping
Dressmann satser mest på Fairtrade
Når norske Dressmann i januar lanserer t-skjorter, boxershorts og sokker i Fairtrade–merket bomull, blir de verdens største moteaktør innen Fairtrade-merket bomull, hevder selskapet i en pressemelding.
Ifølge Dressmann er selskapet også det første motemerket i Norge som samarbeider med Fairtrade om å gå helt tilbake til bomullsbonden – i arbeidet med å forbedre arbeids- og miljøforhold i verdikjeden. I India vil bomullsbøndene investere penger fra Fairtrade–salg i utdanning og mer miljøvennlig produksjon.
– Vi er stolte over å kunne lansere klær i Fairtrade–merket bomull og med det bli det største motemerket innen Fairtrade. Fairtrade–merket blir først å finne på basic–plagg som alltid er i butikk, men dette er bare begynnelsen på vår reise sammen med Fairtrade. Vi vil lansere flere plagg i Fairtrade–merket bomull i løpet av 2018, forteller Chessa Nilsen, ansvarlig for bærekraft i Dressmann.
På nyåret 2018 lanseres t–skjorter, undertøy og sokker i Fairtrade–merket bomull i bedriftens nærmere 500 butikker i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Island, Østerrike og Tyskland. Bonden som har dyrket Fairtrade–merket bomull har blant annet fått en mer anstendig betaling for bomullen, og har fulgt omfattende standarder for bærekraftig jordbruk, hevder selskapet.
– Det er når de store volumene handles til Fairtrade–betingelser, at det virkelig har en merkbar effekt for mennesker og miljø i Afrika, Asia og Latin–Amerika. Vi håper Dressmanns Fairtrade–satsing er til inspirasjon for andre store norske og utenlandske aktører uavhengig av bransje, sier Marianne Størseth, daglig leder i Fairtrade Norge.
Stort løft for bønder i India
Ifølge Fairtrade har de 2400 bomullsbøndene i det Fairtrade–sertifiserte kooperativet Noble Ecotech stor nytte av Fairtrade–sertifiseringen, og av inntektene fra bomull solgt til Fairtrade–betingelser. De har de kjøpt inn jordbruksredskaper, vannbeholdere og skoleutstyr til barna, og har installert dryppvanning på alle åkrene og slik redusert vannforbruket med rundt 40 prosent.
Før måtte vi bønder kjøpe såfrø fra lokale kjøpmenn hvert år og ble stående i gjeld til dem. Det Fairtrade–sertifiserte kooperativet som vi nå er medlemmer av, kjøper inn frø i store kvanta og selger videre til oss bønder for en rimelig penge. Kooperativet kjøper all bomullen vi dyrker og selger det videre for oss, slik at hver enkelt bonde slipper å stå for salget selv, fortalte bonden Chatr Singh da Dressmanns moderselskap Varner og Fairtrade Norge besøkte India i oktober.
Bøndene i Noble Ecotech planlegger å bruke fremtidige Fairtrade–inntekter til å opprette et senter for jordbruksopplæring, der de kan få ytterligere kunnskap om effektivt jordbruk og dyrking av andre vekster, og dessuten fremstille naturlig kunstgjødsel og midler til skadedyrbekjempelse.
– Sporbarhet er viktig
Den Fairtrade–merkede bomullen i Dressmanns plagg er fysisk sporbar hele veien tilbake til bonden.
– Dressmann har et mål om at all bomullen vi bruker innen 2025 skal komme fra bærekraftige kilder, og Fairtrade er vårt foretrukne verktøy i denne sammenhengen. Fairtrade gjør det mulig for oss å gjøre en innsats for bedre forhold og økt bærekraft – ikke bare på fabrikknivået, men også for bøndene som dyrker bomullen, sier Chessa Nilsen.