Nyskaping
Driftsavbrudd koster virksomheter 186 millioner kroner årlig
Virksomhetene løper etter den teknologiske utviklingen, men glemmer å ha gode sikkerhetsrutiner på plass.
Ikke planlagte driftsavbrudd i nettsider og -tjenester koster virksomheter 186 millioner kroner i året. Det kommer frem av en undersøkelse gjort i regi av teknologiselskapet Veeam.
1060 beslutningstakere innen IT i større virksomheter i 24 land har svart på undersøkelsen, som gjennomføres hvert år. Respondentene er klare på at det er et økende problem at virksomhetene ikke leverer de IT-tjenestene kundene forventer, og at kostnadene ved driftsavbrudd stadig blir større. Veeam regner at kostnadene forbundet med nedetid har økt med 36 prosent siden i fjor.
Høye forventninger
82 prosent svarer at de opplever at det brukerne forventer og hva IT kan levere ikke samsvarer. Veeam kaller det et «tilgjengelighetsgap».
– Til tross for at beslutningstakere er klar over dette gapet, skjer det lite på dette feltet. Det eneste som skjer er at kostnadene ved et slikt tilgjengelighetsgap øker, sier Victor Engelbrecht Dohlmann, salgssjef for Veeam i Norden.
Forventningene har endret seg dramatisk på få år. I dag ønsker forbrukere at tjenestene skal være tilgjengelige 24 timer i døgnet og på alle plattformer. Dohlmann peker på at mens forbrukerne for bare få år siden regnet med at man måtte ringe flyselskapet for å bestille billetter, nå ønsker å kunne kjøpe flybilletter via smarttelefon, så raskt og enkelt som mulig. Kundene har lav tålegrense, og de høye forventningene lar seg ikke stagge.
– De som ikke henger med på utviklingen, kommer til å dø, konstaterer Dohlmann overfor Dagens Perspektiv.
- LES OGSÅ: IT-avdelingene mister kontroll
Negativt for omdømme
Til tross for at bedriftene oppgir at de ikke kan akseptere mer enn 72 minutters avbrudd i sine viktigste applikasjoner, viser undersøkelsen av virksomheten opplever nesten dobbelt så mye nedetid. Rapporten viser at virksomhetene opplever 127 minutter med avbrudd per år, nesten en time mer enn tåleevnen.
66 prosent av foretakene innrømmer at slike driftsavbrudd påvirker mulighetene til å gjennomføre den digitale transformasjonen. Nesten halvparten opplever negative tilbakemeldinger fra kunder, og 40 prosent forteller at driftsstopp har skadet virksomhetens omdømme.
Ikke planlagte driftsavbrudd kan skje som følge av cyberangrep, infrastrukturproblemer, strømavbrudd eller naturkatastrofer.
– Cyberangrep skjer på daglig basis og angriperne blir smartere og smartere. Mange snakker om å forhindre angrep, men færre snakker om hva man gjør hvis angriperne allerede er på innsiden, forteller Dohlmann.
Ha «the basics» på plass
Den teknologiske utviklingen går i et forrykende tempo. Men mens virksomheter forsøker å holde seg oppdatert på det som skjer og implementere alt det nye, glemmer de å ha «the basics» på plass, mener Dohlmann.
Helt siden 2010 har gjenopprettingsalternativer vært del av «grunnpakken», noe Dohlmann sier alle burde ha. Allikevel viser undersøkelsen at mange virksomheter har dårlige sikkerhetsrutiner og utilstrekkelige regelverk.
Dohlmann anbefaler at alle virksomhetsledere stiller seg to spørsmål:
- Hvor ofte tar vi back-up av data?
- Hvordan gjenoppretter vi data?
– Det er et stort problem at vi ikke snakker om dette, selv om vi vet at mange har og vil få problemer. Virksomheter bør ha klart definert hva man kan forvente. Nedetid vil være en del av den digitale opplevelsen for både ansatte og kunder. Da kan man ikke være redd for å snakke om det, sier Dohlmann.