Nyskaping
Drømmevekst for containergründer
Richard A. Sandvik (31) tok en sjanse for syv år siden. I dag angrer han ikke. Med 900 prosent vekst og fulle ordrebøker har industricontainerbedriften Rcontainer skutt gullfuglen.
Da Økonomisk Rapport snakket med Sandvik i 2009, fortalte den halvstuderte elektrikeren at han hadde lurt på hva han skulle drive med. Etter at han droppet elektrikerplanene kom ideen om å selge industricontainere på nettet. Han holdt på å skrape den planen også. Han hadde prøvd seg med import av containere fra Kina, men disse holdt ikke mål kvalitetsmessig.
Da han senere tok et oljearbeiderkurs i Bergen, kom han over en containertype som han fattet interesse for. Etter å ha tatt kontakt med leverandøren, også denne i Kina, fant han sin samarbeidspartner. Han bruker fortsatt denne leverandøren i dag.
Sandvik kom også over en leverandør av transportable toaletter. 16 av disse italiensk-produserte modultoalettene solgte han nærmest fra skolebenken. Da skjønte han at prosjektet var verdt å satse på.
Vanskelig rekruttering
Vi spoler frem til 2015. I dag er Rcontainer etablert i Norge og i Slovenia. Mannen med lite utdanning, og som slet med dysleksi da han var yngre, går i år mot en samlet omsetning på nærmere 85 millioner i disse landene. Han har 10 ansatte i Norge og 4 i Slovenia. Det er ikke oppdragene som er utfordringen nå, det er riktige ansettelser.
– I 2011 og 2012 begynte omsetningen å skyte fart. Det var da jeg skjønte hvordan jeg skulle gjøre ting, smiler han.
Han forteller at riktige produkter til riktige tider er nøkkelen for suksess i denne bransjen. For å få til dette må han også ha de riktige menneskene med på laget.
– Vi hadde mye uflaks med rekruttering av personell i starten. Det ble jeg overrasket over. Jeg trodde rekrutteringen skulle være en av de enklere oppgavene, sier han.
Typiske feilrekrutteringer kunne være selgere som solgte produkter under innkjøpspris, og prosjektledere uten evner til å utføre gode prosjekteringer, forklarer han.
– Heldigvis har dette endret seg de siste par årene. Vi har fått inn dyktige personer, blant annet en daglig leder fra renholdsbransjen. Han har vært en viktig bidragsyter for at vi har kunnet vokse så mye som vi har gjort. I dag eier han fem prosent av selskapet.. i tillegg har vi ansatt en innkjøpssjef med erfaring fra Rolls Royce Marine og nye selgere, forteller han.
Etter å ha forsøkt å rekruttere selv, tok Richard Sandvik kontakt med rekrutteringsbyråer, uten at dette hjalp nevneverdig. I dag har han funnet riktig samarbeidspartner.
– I tillegg har vi brukt finn.no til stillingsutlysninger, sier han.
Vekst
I dag har Sandvik utvidet produktsortimentet. Nå produseres det både leiligheter og midlertidige løsninger. Alt fra lagre, ombyggingsjobber, vogner, oppriggingsjobber, laboratorier, stålhaller, demonstrasjonsbygg og offshoreinstallasjoner tar containerbedriften seg av.
I fjor hadde Rcontainer-gruppen en total omsetning på 50 millioner kroner. Det ligger an til en 48 prosents økning i omsetningen i 2015. Målet er å nå 65 millioner i Norge og mellom 15 og 20 millioner i Slovenia. Sandvik mener han har lyktes fordi han har våget å tenke utradisjonelt.
– Bransjen er konservativ. I utgangspunktet er produktet kjedelig, men vi har våget å tenke annerledes. Nå jobber vi for eksempel med studentboliger av containere, noe som var utenkelig for noen år siden, sier han.
Sandvik tar fortsatt ut lite i lønn og null utbytte. Til tross for suksessen består arbeidsdagene fortsatt av hardt arbeid døgnet rundt. De 14 ansatte i Norge og Slovenia lever etter slagordet «Alt er mulig». Kontoret i Slovenia ble startet opp ved en tilfeldighet, forklarer han:
– Jeg jobbet med en fabrikk i Slovenia, og utviklet et vennskap med en av selgerne på fabrikken. Etter hvert bestemte vi oss for å starte et selskap sammen. Han hadde god lokalkunnskap, og med tiden har vi fra denne basen også gjort god butikk i Tyskland, sier han.
Gjør det enkelt
Richard A. Sandvik fortalte i intervjuet med Økonomisk Rapport for fem år siden at det er viktig å gjøre ting så enkelt som mulig for å lykkes. Han lever fortsatt etter denne filosofien. Prisen er også viktig.
– Produktene er enkle å jobbe med. De kommer i pakker på trailere opp hit. Herfra går de rett ut til kundene, uten at vi har gjort noe med dem. I likhet med Ikeas kunder, monterer kundene til Rcontainer toalettene, hallene og containerne selv.
Før bestillingen kommer kundene med sine krav til produktet. De varierer fra leveranse til leveranse. Sandvik forteller at han ikke hadde peiling på containere da han startet virksomheten. Etter hvert har han lært seg at han ikke trenger å vite alt, bare han vet hva han skal spørre om, og evner å være kritisk til svarene. Spørsmålene stiller han til elektrofirmaer, sveisere og andre han samarbeider med. Så sendes den ferdige spesifikasjonen til leverandører i Kina, Danmark, Tyskland, Italia, Slovenia eller Belgia.
Lillestrøm-mannen, som opprinnelig er fra Hardanger, holdt til i lokaler som han arvet deler av etter sin bestefar. Arven og bygningsmassen bidro til at han kunne ta opp et startlån på 150 000 kroner som han startet opp virksomheten med.
Sandvik forteller at Rcontainer har blitt lagt godt merke til av større aktører i markedet.
– Én aktør kom med tilbud om samtaler for å diskutere oppkjøp. Det avviste jeg blankt. Vi har også sett at konkurrenter har kopiert noen av våre løsninger. Jeg har satset alt jeg eier, og har hatt lån opp til pipa, men sånn er det med satsing, smiler han.