toppsjefen

Celina Midelfart

Duftenes dronning

Hun fikk ikke kronprinsen og halve kongeriket, men i sin egen verden er hun dronning av duftene fra produktene i sitt kosmetikk- og hygienekonsern, eier, administrerende direktør og styreleder Celina Midelfart (33).

Publisert Sist oppdatert
Toppsjefen

Celina er en stjerne, og hun er seg meget bevisst denne statusen. Hun er dyktig, reflektert, faktisk ganske ydmyk på egne vegne, men altså en stjerne.

«Selg alt», var rådet den gang 23 år gamle Celina Midelfart fikk om hvordan hun skulle håndtere sin store farsarv i 1995.

Det lå i kortene at om noen skulle etterfølge faren så var det Celina. Men ikke så snart. Hun liknet ham mest, var «business-minded» som ham.

Media har vært mer opptatt av henne i forhold til visse aldrende menn, enn henne som en ung eier av en familiebedrift, som leder i det private næringslivet. Men uten betydning har ikke disse forholdene hatt.

Tiden med Kjell Inge Røkke ble problematisk. Mange av de interne problemene hun får senere, tror jeg skyldes at hun investerte for mye i ham.

Det har ikke vært noen enkel vei fra distribusjonsselskapet Midelfart til dagens virksomhet. Men etter salget av selve arvesølvet, Herman Lepsøe AS, har hun blitt geniforklart.

Hun har nese for forretninger. Hun er så langt unna «hønsehjerne» man kan tenke seg. Hun vet hva hun holder på med.

Dagens Midelfart-selskap er landets ledende leverandør og markedsfører innenfor områdene skjønnhet, helse og velvære. Selskapet er en aggressiv markedsfører.

Midelfart regner alt i markedsandeler. I fremtiden – uansett hva de måtte selge eller distribuere – vil målet om å være store og større og størst på markedet, og ha rask omsetningshastighet på varene, ligge fast.

Celina Midelfart har utvilsomt fått det nå over 80 år gamle familieselskapet på et nytt spor. Hun reklamerer med at selskapet ser på seg selv som et Human Capital selskap.

Ambisjonene om fortsatt vekst, målsettingen om å være fleksibel og nærværede for kunder og ansatte, og at hele organisasjonen arbeider i samme retning, mot stadig nye produkter, segmenter og muligheter for verdiskaping, de er hennes egne.

Vi ser lite til Celina Midelfart i det offentlige rom, utenfor den engere krets av finansfolk, bedriftseiere og ledere. Hun holder sine kunder på god avstand.

Behold din avstand, Celina, den kjølige elegansen, den subtile effekten du skaper ved at du bare er til stede der du selv vil. Og som en dronning av duft er du en levende reklame for dine egne skjønnhetsprodukter. Alt dette som gjør deg til et ideal for dine kunder. De vil ha deg som du er. De kjøper en bit av mytene om deg gjennom dine varer, og gjør deg ennå rikere. Du er smart. Du kommer ikke til å endre på noe, for slik kan du holde på i mange år ennå, kanskje bestandig.

Les også Redaktør Magne Lerøs kommentar til artikkelen her.

factbox_2

Toppsjefen
Powered by Labrador CMS