Samfunn

Eiendom og persontog løfter NSB

NSB-konsernet hadde i 2015 et rekordstort driftsresultat på over 2,8 milliarder kroner. Likevel mener konsernsjef Geir Isaksen at NSB står overfor en svært krevende tid.

Publisert Sist oppdatert
NSB-konsernet hadde i 2015 driftsinntekter på 15 372 millioner kroner, opp fra 15 336 millioner kroner i 2014. Driftsresultatet ble på 2 814 millioner kroner, mot 2 001 millioner kroner i 2014. Driftsresultatet i datterselskapet ROM Eiendom endte på 1,3 milliarder kroner for året, som tilsvarer om lag 46 prosent av NSBs totale driftsresultat.
(DP+) De siste frem årene har om lag 60 prosent av NSBs driftsresultat stammet fra eiendom. Men nå forsvinner honningkrokken til det nye foretaket for inftrastruktur.
– Både reisetall og økonomiske tall viser at det jobbes svært godt i alle NSB-konsernets virksomheter. Det er derfor vemodig å vite at vi nå skal gi fra oss viktige deler av vår virksomhet til annet statlig eie som følge av jernbanereformen, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen til NTB.
Persontogvirksomheten hadde et driftsresultat på 1 208 millioner kroner i 2015, opp fra 659 millioner kroner i 2014. Det er bare litt mindre enn bidraget fra Eiendom.

– I fjor var det 72,4 millioner reiser med NSBs tog. Dette er en betydelig vekst fra 2014. Veksten i antall reiser i Norge de siste fire årene er på 26 prosent. Vi ser av foreløpige tall at denne økningen har fortsatt inn i 2016, sier Isaksen i en pressemelding.

Ifølge jernbanereformen skal NSBs togmateriell overtas av staten, og mest sannsynlig blir også salgs- og distribusjonsløsninger løftet ut av NSB.

I tillegg er det varslet konkurranse på norsk jernbane. I løpet av 2017 blir det konkurranse på togstrekninger som tilsvarer rundt en firedel av NSB Persontogs omsetning.

– Selv om vi lar oss motivere av forestående konkurranse og allerede er godt i gang med å forberede oss, går vi inn i svært krevende endringer de neste årene. Vår største utfordring er å bli kostnadseffektive nok til at vi kan vinne konkurransene som kommer på norsk jernbane, sier Isaksen.

Powered by Labrador CMS