Samfunnsansvar
Elbilsalget stuper i Danmark etter økt engangsavgift
Nå frykter Norsk Elbilforening at trenden skal spre seg til Norge etter at regjeringen fra nyåret begynte å kutte fordelene ved å ha elbil.
I 2015 nådde salget av elbil et skyhøyt nivå på 4.500 solgte biler i Danmark. I 2016 raste derimot salget ned til 1.200 biler.
Årsaken er at den danske regjeringen har valgt å starte en opptrappingsplan på engangsavgiften på elbiler som tilsvarer i første omgang 20 prosent av en vanlig bil.
Les også: Forsiktig optimisme i miljøbevegelsen etter budsjettenighet
Generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu, er bekymret for at norske politikere skal bli så blendet over den suksessen elbiler har hatt i Norge at de glemmer at det fortsatt er en lang vei å gå for å redusere de store klimautslippene transportsektoren er ansvarlig for.
– Norge og Danmark er de landene i verden som har høyest bilavgift. Vi er litt sære der. Men derfor er fritaket på denne avgiften for elbiler så utrolig viktig. Mange i Danmark er svært oppgitte over opptrappingen av engangsavgiften. Det var en drastisk reduksjon, sier Bu.
Salget i nabolandet har aldri vært i nærheten av salget i Norge, der en både har fritak på engangsavgift og moms. I tillegg har det til nå vært lokale tiltak som gratis parkering og ferge. I desember i fjor krysset Norge en historisk milepæl da antallet elbiler på norske veier bikket 100.000.
Fra 1. januar bestemte derimot regjeringen at kommuner selv kan bestemme om de vil innføre parkeringsavgift for elbiler eller ikke. Omtrent halvparten av norske kommuner har valgt å innføre parkeringsavgift for elbiler.
– Flere kommuner mener parkering for elbiler må betales på lik linje med andre biler fordi de trenger pengene. De ser ikke det store bildet. Det koster å kutte CO2-utslipp, det er ikke til å komme utenom, sier Bu.
Lurer forbrukerne med hybrid
I statsbudsjettet for 2017 ble bilutgiftene endret slik prisforskjellene mellom vanlige biler og elbiler ble kraftig redusert. Dette svekker igjen konkurransedyktigheten til elbiler.
Hybridbiler – som både bruker strøm og drivstoff, har også blitt et mer rimelig alternativ for forbrukere. I januar gikk salget for hybridbiler i været, mens salget for elbiler har stabilisert seg.
Les også: Milliardgevinst for elbiler i Oslo
I fjor så elbilforeningen for første gang at salget av elbiler stabiliserte seg i stedet for å hoppe oppover slik det har gjort i tidligere år.
– Det som virkelig selger nå er ladbare hybridbiler. Vi har foreslått at det må gjøres politiske endringer. Hybridbiler har blitt for gunstige. Egentlig er det jukse-hybrider. Noen av bilene kan knapt kjøre på strøm. I tillegg bruker de mer drivstoff. De lurer rett og slett forbrukerne, sier Bu.
Psykologisk effekt
For folk flest kan det å fjerne fordelene ved å ha elbil ha en psykologisk effekt når valget på ny bil skal tas. Derfor mener Elbilforeningen at det er avgjørende at de politiske signalene fra norske politikere er tydelige på veien videre.
– Engangsavgiften har fått store konsekvenser i Danmark. Folk blir mer negative og skeptiske. Det som er gøy med den norske elbilsuksessen er at det har vært mye positivitet rundt det, forklarer Bu.
Engangsavgiften har fått store konsekvenser i Danmark
Neste uke arrangeres en stor nordisk elbilsamling i Drammen. Her kommer det politikere og bilprodusenter fra hele verden for å hente ideer og inspirasjon fra det norske elbilmarkedet.
– Norge kan virkelig slå seg på brystet og være stolte over elbilsuksessen. Når vi snakker om å redusere klimautslippene våre er det viktig at ikke alt fokuset blir på det kjedelige, tunge og negative, men at man kan gjøre noe gøy som en får til i hverdagen. I stedet for å nekte folk å gjøre noe, er det å velge klimavennlige biler noe vi faktisk vil at folk skal gjøre, sier Bu.
Den store ledestjernen
I Finland er det knapt noe salg på elbiler, mens salget av hybridbiler hele tiden øker. Det samme er tilfelle i Sverige der salget av hybridbiler alltid har vært høyere enn for elbiler.
– Norge er den store ledestjernen i verden – alle ser mot oss når det kommer til elbiler. Alle bruker Norge som eksempel på at dette går an, sier Bu.
Norsk elbilpolitikk har spilt en stor rolle internasjonalt. Østerrike innførte nylig subsidier til de som kjører elbil etter inspirasjon fra Norge. Det samme har Tyskland gjort.
– Store bilselskaper legger også merke til utviklingen i Norge. De ser på Norge som et eksempel på morgendagens bilmarked. Hvis en får det til i Norge, men lange avstander og røft terreng, hvorfor skulle en ikke få det til i andre land? spør Bu.
Hun tror at elbilsalget globalt vil øke når batteriprisene går ned som følge av ny teknologi.
Paradigmeskifte i transportsektoren
Selv om Norge er størst i verden på elbil, tror likevel Bu at fordelene og insentivene fortsatt må eksisterer for at suksessen skal fortsette.
– De menneskene som i dag kjører elbil er de letteste å overbevise om at dette er det riktige valget. Nå starter den virkelige utfordringen med å overbevise de store massene av menneskene om at de må satse på denne nye teknologien, sier hun.
Det er transportsektoren som er den store utfordringen i Norge
Hun er bekymret for at Norge ikke vil oppleve den store økningen i antall elbiler dersom en fjerner insentivene for raskt.
– Det er transportsektoren som er den store utfordringen i Norge. Vi har ikke mer å kutte i utslipp fra elektrisitet, vi må fokusere på transport. Nå står vi overfor et paradigmeskift i transportsektoren. Plutselig skjer også dette på global basis. Målet må være at det skjer så fort som mulig. Det haster, understreker Bu.