Nyskaping
Elektriske småfly vil ta deg dit du faktisk skal
Fra 2022 vil det amerikanske flyselskapet Zunum Aero gjøre kommersiell luftfart mer fleksibelt, enklere, billigere og ikke minst, mer miljøvennlig.
I dag bruker mange av oss mye tid på å komme oss til og fra store flyplasser, for så og ty til annen form for transport for å nå den endelige destinasjonen.
I USA går hele 96 prosent av all lufttrafikk gjennom bare én prosent av landets flyplasser. Hele 85 prosent av lufttrafikk går gjennom 43 av de 2.800 flyplassene som eksisterer i landet.
Som i USA, blir mange av Norges mindre flyplasser lite brukt eller lagt ned. Årsaken til dette er at flyene som transporterer oss over fylkes- og landegrenser bare blir større og større.
Faktisk har antall passasjerseter på kommersielle fly gått fra 20 for 30 år siden, til 60 og er i dag på 80 plasser. Årsaken til dette er at for hvert 15 år som har gått, har antallet kilometer med reise på kommersielle fly doblet seg.
Måten flere og flere har fått råd til å fly er fordi flyene har blitt større og større. Prinsippet for jetmotoren er at det trenger å være stor for å fungere effektivt.
Nå ønsker det amerikanske flyselskapet Zunum Aero å snu flytrenden ved å lage mindre, mer fleksible hybrid-elektriske fly som frakter passasjerer til mindre flyplasser, dit hvor de faktisk skal.
Halvere utslippene
Zunum Aero er i full gang med å bygge verdens første hybrid-elektriske fly som vil komme på markedet i løpet av de kommende fem årene.
Oppfinnelsen vil gjøre det rimeligere for folk i avsidesliggende steder å fly. Flyene vil gjøre det mulig for folk å reise hvor de vil på deres egne vilkår.
– I denne prosessen vil vi redusere halvparten av klimagassutslippene fra kommersielle innenlandske flyvninger. Det er halvparten av små til mellomlange flyvinger som blir gjort innlands. Vi tror at denne delen av luftfart kan bli helelektrifisert over de neste ti årene, forteller Birger Steen rådgiver i Zunum Aero, under Zerokonferansen som ble arrangert i Oslo denne uken.
Som en konsekvens av at flere reiser med fly, blir flyene større for å kunne ta flere passasjerer. Man har utviklet et reisemønster der praktisk talt alt av luftfart går gjennom en liten prosentandel av flyplasser.
– Det eneste alternativet er hurtigtog, som fungerer bra om du skal fra en storby til en annen, men ikke dersom din destinasjon er et sted utenfor disse togsporene, sier Steen.
Kortere reisetid
Situasjonen i dag er at man tar store kommersielle fly til store flyplasser. Man bruker lang tid på sikkerhetssjekker og å sjekke inn bagasjen og vente på den ved landing. Det er én størrelse på flyene, og den skal passe alle.
– Vi skal gjøre prosessen med å komme seg på et fly enklere. Det vil ta kortere tid. På et senere tidspunkt ønsker vi å tenke på disse flyene som busser i stedet for fly. I land som USA vil det minske tiden vi bruker på bakken, på flyplasser og i sikkerhetskontroller – tiden man bruker for å komme seg ombord på et mindre, elektrisk fly vil være betraktelig mindre, sier Steen.
Han lover at reisene vil bli mer personifiserte og gjøre det mulig å ta i bruk over 90 prosent av verdens 35.000 flyplasser. I dag foregår 96 prosent av regionale reiser på bakkenivå.
Vi tror at denne delen av luftfart kan bli helelektrifisert over de neste ti årene
Det er tusenvis av lokalsamfunn som ikke har tilgang til en rask form for transport.
Ved hjelp av disse flyene kan en raskere komme seg hvor man skal, på en billigere måte.
– Det beste med elektriske fly er uansett at vi kan redusere klimagassutslippene fra kommersielle flyreiser, sier Steen.
Tar av i 2022
De første elektriske flyene vil begynne å fly i 2022 med en reiseavstand på 1127 kilometer. Halvvegs gjennom 2020-årene vil flyene oppnå en reiseavstand på 1609 kilometer og på slutten av 2020-tallet vil flyene kunne reise 2414 kilometer.
– Vi ønsker å reversere utviklingen fra større skala og mer reise til flere småskala flyreiser. Vi ønsker å eliminere bruken av kjøring og andre former for reise som er lite effektive, sier Steen.
Vi ønsker å reversere utviklingen fra større skala og mer reise til flere småskala flyreiser
- LES OGSÅ: Kutte ute – pumpe hjemme
Nå som batteri blitt i stand til å holde på mer elektrisitet, vil det være mulig å skape fly med en reiseavstand på 1127 kilometer og mer.
– Denne teknologien vil gjøre det mulig å gå fra dagens reisemønster der folk reiser i store fly til store flyplasser til at folk faktisk kommer seg dit de skal, sier Steen.