Nyskaping
Elvestuen lufter skroting av ordningen med gratis parkering for elbiler
– Nøkkelen til suksessen i Norge er at vi har holdt på insentivene, sier den norske klimaministeren.
Denne uken ble den nordiske elbilkonferansen arrangert i Oslo. Aktører fra hele verden var samlet for å finne løsninger og dele erfaringer om elektriske kjøretøy, sammen.
I 2025 er målet at hele det norske bilsalget skal være elektrisk, slår klimaminister Ola Elvestuen fast.
- LES OGSÅ: Mot elbil-død i Danmark
Norge har sterke insentiver på plass og var også tidlig ute med å introdusere disse. Dette gjorde det enklere å introduserte elbilen som et alternativ til den fossile bilen i Norge.
– Jeg har troen på at vi vil senke utslippene våre. Spørsmålet er om vi klarer å gjøre det raskt nok, sier Elvestuen.
California er den sjette største økonomien i verden med sine 40 millioner innbyggere. De har store problemer med trafikk og luftforurensing. Likevel leder de an i kampen mot klimaendringene og utvikler hele tiden ny teknologi for å få på plass mer effektive og billigere løsninger for å få flere elbiler på veiene.
– Jeg håper og tror utviklingen til elbilen vil skje på samme måte som med smarttelefonen. I dag er et liv uten smarttelefonen min utenkelig. Det som skremmer meg er tidsfristen og hvor raskt vi må endre samfunnet, sier Janea A. Scott fra California Energy Commission.
Et paradigmeskifte
De siste syv årene har elbilbølgen rullet over Norge. I fjor bestod 21 prosent av det totale bilsalget i Norge av elbiler. Inkluderer man hybridbiler er tallet oppe i nesten 40 prosent.
– Massemarkedet er målet vårt. Vi ønsker å appellere til en stor gruppe mennesker. Får å nå dette målet trenger vi en ny infrastruktur og større produksjon. Det vil være et paradigmeskifte, noe som kan virke overveldende og umulig, sier Christina Bu, leder i Norsk elbilforening.
Jeg håper og tror utviklingen til elbilen vil skje på samme måte som med smarttelefonen
Hun advarer at det er sterke interesser i å beholde status quo, også i Norge.
– Motargumentene kommer fra alle kanter. Min egen far var skeptisk i starten. Det finnes politikere, venner og kollegaer som vil motarbeide denne utviklingen, sier Bu.
I 2016 var antallet solgte elbiler oppe i 46.000 i Norge, i fjor steg tallet til 63.000 solgte elbiler. Norge og Sverige er de landene i Norden hvor det blir solgt flest elbiler. Danmark henger langt etter med henholdsvis 1.400 og 1.000 solgte biler i 2016 og 2017.
– Vi ser en sterk vekst i Frankrike, Storbritannia og Spania. Tyskland har doblet antallet solgte elbiler på to år fra 349.000 i 2016 til 603.000 elbiler i 2017. Det har vært en enorm vekst, sier Bu.
Tråkke på pedalen
Det tok 20 år å få solgt den første millionen med elbiler i verden. Etter 18 måneder nådde man 2 millioner og bare 8 måneder senere var det internasjonale salget oppe i 3 millioner elbiler.
– Det er på tide at alle tråkker på pedalen. Vi trenger alle aktører til å forplikte seg. Det oppnår vi gjennom positiv kommunikasjon, stabil politikk og ved å slutte å støtte det man ikke ønsker, sier Bu.
Indiske myndigheter har lovet at fra 2030 skal det bare være elektriske kjøretøy på veiene, Kina har innført strenge energilover og i Tyskland har de fått på plass subsidier.
– Flere og flere engasjerer seg. I Norge er vi i ferd med å nå ut til massemarkedet. I fjor valgte 3 av 10 elbil fremover fossilbil da de skulle kjøpe ny vil. Det er lange ventelister på nye elbilmodeller og markedet for brukte elbiler begynner å ta form. Men fremdeles trenger vi hjelp fra industrien og politikerne for å nå målet vårt, sa Bu.
Viktig med insentiver
I Norge får man gratis parkering, kjøre i buss og taxi-feltet, slippe engangsavgift og gratis lading dersom man kjører elbil. Fordelene er mange, men mange frykter at disse fordelene vil forsvinne når elbilen øker i popularitet.
– I 2007 startet vi et program der vi skulle få 100 nye ladere i gatene hvert år. Responsen på den tiden var at vi ville ha flere ladere enn biler. Nøkkelen til Norgessuksessen er at vi har holdt på insentivene, sier den norske klimaministeren.
Elvestuen påpeker likevel at på et eller annet tidspunkt må man begynne å betale for noe og gir et eksempel på 50 prosent rabatt på parkering for elbiler.
Det er viktig for oss å holde på insentivene så lenge som mulig
– Det er viktig for oss å holde på insentivene så lenge som mulig. Vi skal halvere utslippene våre, det er det endelige målet. Det billigste insentivet er å la elbiler kjøre i bussfeltet, men nå begynner det å bli så mange elbiler i disse feltene at det kan fort bli et problem det også, sier han.
Det er ikke bare bilindustrien som skal elektrifiseres i Norge, det er hele transportsektoren. Nå er det 50 elektriske passasjerferger på vei og det er igangsatt et Avinor-program som skal se på hvordan Norge kan få på plass elektriske fly når teknologien er på plass.
– Dette er bare en begynnelse. Vi vil få elektrisk tungtransport, sjøfart og fly. I dag produserer ikke Norge elbiler, men vi ønsker å være med på utviklingen av elektriske passasjerferger og innen sjøfart. Det er stor enighet politisk at fremtiden er elektrisk, sier han.
Gode nok biler
Det er alltid debatt om hvor lenge Norge kan holde på elbil-insentivene.
– I fremtiden må vi fokusere på fordelene ved elektriske biler. Vi må få ut budskapet om at bilene er gode nok. Vi må planlegge byene våre på e smarte måte, sier Elvestuen.
California Energy Commission (CEC) ønsker å fremme elbil- og klimaløsninger som resten av landet, og verden, kan følge.
– Man kan ha økonomisk vekst samtidig som man reduserer klimautslippene. Elbiler er viktige for at vi skal nå målene våre, sier Janea A. Scott.
- LES OGSÅ: 2017 vippepunkt for elbiler
Siden 2009 har CEC investert 80 millioner dollar i 8.686 ladere til elbiler. I dag er det 362.044 i den amerikanske delstaten. Det er omtrent halvparten av det totale elbilsalget i USA.
Vi må planlegge byene våre på e smarte måte
– Politikken i California har vært kontinuerlig på miljøsiden. Vi følger med på teknologien som er i rask endring. Vi må være proaktive med å dele informasjon og teknologi som endres hele tider, sier hun.
En av utfordringene hun peker på er å få infrastrukturen på plass og hvordan man kan bringe massene med på den elektriske transformasjonen.
– Vi må dele informasjon om hvordan vi tiltrekker oss fremtidige elbilkjøpere. Mange vet ikke en gang at elbiler er et valg i California. Luftkvalitet og redusere klimautslipp er det viktigste argumentene for å velge elbil i vår delstat. Når folk først blir bitt av elbil-viruset så elsker de det, sier hun.
Ambisiøse mål
Selv om målet til EU er å redusere klimagassutslipp med 40 prosent innen 2030, har Nederland satt seg et enda mer ambisiøst mål. De ønsker nemlig å redusere utslippene med 49 prosent. Myndighetene skal snart introduserte en ny klimalovgivning slik at disse løftene blir bindene.
Om man stenger landegrenser blir det mye vanskeligere å kjempe mot klimaendringer
– Transportsektoren spiller en viktig rolle i å nå disse målene. Alle biler skal være utslippsfrie innen 2030, i hvert fall. Vi trenger infrastruktur på plass for å håndtere de nye elbilene. I tillegg må vi involvere næringslivet, akademia og politikere. Våre selskaper er aktive innenfor alle områdene for elektriske transport, både biler, båter og ladestruktur, sier Taco Stoppels, næringslivsansvarlig ved den nederlandske ambassade.
Han mener det er viktig at alle land har de samme standardene på alt utstyres som bruker for å utvikle elektriske kjøretøy. Industrien burde enes om kvaliteten på disse standardene.
– Styresmakter har et ansvar for å oppnå stabilitet. Om man stenger landegrenser blir det mye vanskeligere å kjempe mot klimaendringer. Vi ser løsningen i samarbeid og åpne grenser, deling av ideer, samarbeid og handelsavtaler, sier han.